Gamla seglingar

NAVIGARE RACE WEEK 2007 – SALONA 37

Bo-Erik, Daije, Giggen, Teddy och Amiralen (Medelålder 66+)

På eftermiddagen lördag 6.10 landade vi i Split och kördes med buss till Marina Kremik i Primosten. Ganska fort fick vi våra båtar, som man sade sej ha lottat ut i förväg. Sedan tog det lite längre tid innan vi hade gått igenom båten och fått alla papper klara. Då framgick det också att Daije hade degraderat sej till co-skipper och utsett Amiralen till "zapovjednik" (skeppare?). Troligen för att kunna gå på öl medan jag fick ta ansvaret för mottagandet av båten?

Först nu insåg vi att vi skulle segla med spinnaker. Den utrustningen ingick inte i förteckningen över båtens utrustning som vi fått på förhand. Det var lite oroväckande med tanke på hårt väder. Endel anser att man inte skall jobba på fördäck efter att man fyllt 40. Nå den regeln har jag fått tumma på ofta. Nu var vår yngsta 58, men hans uppgifter skulle vara andra. Återstod 68 åringar och en 70 åring. Beslutet blev att Giggen skulle assisteras av Bo-Erik, medelålder 69+ och medelvikt 100+ kg!

Vidare problem var att vi hade dip-bom och dubbla skot, något som just ingen av oss hade åtminstone färska erfarenheter av. Mycket tid blev det inte heller för övning före första seglingen. Vi hade nämligen en lång väg att avverka till första natthamnen Drvenik Veli och det blev att köra med motor dit.

På söndag startade sedan 3 Salona 45, 1 var av Hanse 37, Bavaria 39 och Elan 37 i ORC Club klassen och efter dem 12 identiska Solana 37or i egen klass, en lång distanskappsegling till  ön Vis. En kort kryss och sedan slör, först i lä om en hög udde och sedan raka spåret över öppet hav till målet. C 22 Nm.

Linjen var sb favoriserad och det blev kaos vid startfartyget dit många kom för tidigt. På något sätt kom vi fria och fällde ner längs linjen och startade ungefär på skottet och gick bra jämfört med de närmaste, men vi var på fel kant visade det sej snart och rundade bland de sista. En del hissade spinnaker och fällde ner för att passera udden på längre avstånd. Men med tanke på den mycket ojämna vinden och vår osäkerhet med systemen ville jag inte riskera att hissa och det förlorade vi nog inte mycket på, om alls. Några båtar passerade vi t.o.m. före udden. Följde en lång och tråkig överfart, under vilken vi fick bekanta oss med de otroligt ojämna vindara som rådde här hela veckan.

Mot slutet avtog vinden och vi hade gått dåligt. I ett desperat försök att rädda läget, beslöts att hissa spinnakern och gå så högt som möjligt och sedan vid behov skära upp mot mål utan blåsan. Den kom upp, men en annan framför oss hann före, och vår  hade hissats i skothornet! (Fördäckarna var oskyldiga!) Det visade sej sedan att det gick bra att hålla kurs och snart hade dom flesta  hissat. Men närmare mål dog vinden helt ut och det slutade med att vi var sista båt när det var mindre än 1 Nm kvar.

Men vi anade vind bakifrån, förberedde och hissade just i rätt ögonblick. Blåsan drog omedelbart och innan konkurrenterna vaknade och fick hissat hade vi skurit förbi många och kunde skära tillbaka före hela 6 konkurrenter! Dagen var trots allt räddad! På kvällen fick de 3 första båtarna pris. Ettan en låda vin och de andra ett presentkort till Scandjet, som flugit oss från Stockholm.

På måndag trodde arrangörerna att det inte skulle bli nån vind alls, så det bestämdes att vi träffas i en vik senast 14:00 då det bestäms hur det görs. Där putsade jag vårt botten med en ”nagelborste” så gott det gick utan grodfötter. Vid 14-tiden kom arrangörerna upp till oss och sade att det ingenting blir och att vi ses i nästa hamn. Vi putrade iväg men eftersom det blåste lite hissades först storen och sedan skulle vi just hissa spinnakern när vi märkte att alla andra seglade omkring i vikmynningen, alldeles som de skulle vänta på en start. Vi var 1,8 Nm från viken, vände, startade motorn, ropade förgäves på VHFn. Väl framme fick vi veta att det just skulle bli en start!

Med god fart,  helt fria, gick vi på skottet över linjen vid dess mitt och gick mot vikens mynning, där det blåste bäst, slog ungefär i rätt ögonblick, som ledande båt och kunde sedan slå ett perfekt slag mot märket och framför tvåan, som blev störd och tappade ordentligt. Vid märket var det knapt någon vind alls, men vi hade bättre fart och när de följande rundade var vi c 100 m före dem.  Slör över ett kanske 5 Nm brett sund och först på andra sidan blev vi omseglade. Först av första tävlingens 2a, som regelbundet pumpande med storen gick färbi i lä (åtminstone rorsmannen är Finnjolleseglare) och lite senare av 1an i lovart. På länsen mot mål hängde vi dock bättre med,  men  jag gjorde kanske misstaget att försöka gå för platt i ett försök att undvika att gippa, så vi fick nöja oss med 3e plats. Finnjolleseglaren vann. Den enda någorlunda justa seglingen vad vindarna beträffar på hela veckan! Två pris utdelades och ett lottades ut bland alla!

På tisdag trodde arrangörerna igen att det inte skulle bli vind och det beslöts att vi försöker vid 14-tiden. Två kryss/länsbanor kunde genomföras. I den första blev vi  8a i de mycket ojämna vindarn. I den andra tjuvade vi, vände tillbaka med möda, gick ut på sb kant och kom upp till märket bland de första(!), rundade till andra kryssen som 2a, innanför 3an, kom till kryssmärket som 2a, men blev genast överseglade av en och lite senare kom tävlingens slutliga totalvinnare med en privat vind. Blev tvungen att luffade dom rätt långt och fällde sedn och gick på platt läns mot målet. Dom täckte oss ett ögonblick och gick aningen förbi, men mot slutet tog vi dem med någon meter. Senare visade det sej att den som lett hela tiden också hade tjuvat, men inte återvänt så vi blev 2a. Ett pris utdelades för vardera seglingen.

Onsdag. Kryss till en udde och slör till målet. Linjen var igen sb favoriserad och jag försökte starta vid fartyget och där fanns en tillräcklig lucka, men i sista stund lovade båten häftigt upp och jag kastade mej på ratten och var säker på att vi skulle riva bort den boj som låg i startfartygets akter, men vi gick fria. Fortsatte cirkeln för att starta på nytt och klarade svängen med knapp marginal till en läbåt. Så kom en av de finska båtarna med god fart och klämde sej i mellan oss och startfartyget. Fick fälla och då hade vi  knappast mer än 15 cm till honom, men han tog ju också vår vind. Någn protest lämnade vi inte in, trots att vår regelexpert skrek protest.

Vi låg på delad 4e plats sammanlagt med svenska Samba och det gällde att komma före den. Nu var vi redan klart bakom och kom dessutom illa i otakt med skiftena och vindpustarna. Vi tror att vi rundade udden rätt nära Samba (inga numror i båtarnas segel!) och trodde den blev 9a, (vi blev 11e) men i protokollet är den 5a! Den finska båt som förstörde vår redan förstörda start lyckades på något underbart sätt bli 2a i denna start. Endast ett pris delades ut!

Detta visade sej sedan bli den sista seglingen så vi fick nöja oss med 5e totalt.

Samba hade en spinnakerbom som var ca 30 cm längre än standard. Inte deras fel! Det var dom som var knapt före oss i första seglingen och gick förbi oss på sista länsen när vi blev 2a i banseglingen! Tur att dom inte vann serien. Det hade nog varit lite pinsamt!

Totalsegrare blev Herald Axling (3, 4, 1, 3, 1 =8p), som blev 5a i vår klass i Gotland Runt och hade åtminstone en annan av våra konkurrenter från den tävlingen med ombord. Tvåa var Göran Åberg (1, 2, 2, 5, 6 =10p) på samma poäng som Gert Pluto (Finnjolleseglaren 2, 1, 3,  OCS, 4 =10p). Fjärde var Björn Karlsson (4, 9, 5, 1, 5 = 15p) och vår seie 5, 3, 8, 2, 11 gav 18p. Sämsta seglingen lämnades bort.

(5.10)
KARVALAKKI, KoPu - FRIDA, JOKKE, PEKKA & MIKKO!?

När vi for ut till starten för motor tyckte vi att rodret verkade lite trögt. På startområdet körde vi sedan lite back med motor och rodret blev ok! Efteråt berättade Jokke att han jämfört loggen med GPS:en och tyckte loggen var c 0,3 knop långsammare, men sade ingenting om det åt mej.
Vinden var kring N och rätt svag. Jag skulle ha valt vår lättvindsfock, men några i besättningen visste att det blåste rätt friskt där ute, så vi tog standardfocken!

Startlinjen var misslyckad.
Kortaste vägen till märket verkade vara från yttre märket, men tidvis fick man bättre vindriktning närmare Drumsö. Hade nog gärna startat vid yttre märket, men som minsta båt i klassen kändes det riskfyllt. Nå det blev nära startfartyget, utan fart och med åtminstone en akterspegel, alldeles för nära rakt framför oss. Allt medan värsta(?) konkurrenten 37-fotaren Ramdata startade med god fart i andra ändan, helt ostörd!
Vi kom i varje fall iväg rätt fort och några vindskift lyfte oss närmar märket. Där rundade Ramdata c 60s före oss. Också Low och en Baltic 43 rundade före oss! Men bland 12 konkurrenter var läget hyfsat för klassens minsta båt!
Följde läns via Melkös N-boj till Trutkobbens S-boj. Dit kom vi väl i samma ordningsföljd som 4e.

Allegra, Baltic 43 och LOW, First 34.7 på första länsen!
Sidovind till Rysskär, tight spinnaker bog till Flathällsgrund, för babords halsar rakt mot de efterkommande i egen klass och störstaklassens båtar! (Misslyckat! Kunde enkelt förbättras!)
Här hände väl inte just något i vårt läge, utom att Ramdata väl drog iväg lite till och Nauti ´n´ Nolla kom fast oss. Vi hade varit försiktiga och körde med den mindre spinnakern och den bytte vi lite före märket, när det var som lugnast! Manövern gick bra och förlorade inte just någonting!
Följde läns till S-märket NO om Gråskärsbådan och kryss till baka. Lite före rundningen till kryssen skar LOW för att inte bli i lä om en båt från minsta klassen, som startade först. Jag såg chansen och fällde ner i hopp om att den lilla inte skulle släppa LOW förbi i lovart. Fick rätt och vi kunde runda före konkurrenten (LYS 1.25).
Sedan började mina problem! Fick ingen hygglig känsla för båten! Vinden bytte hela tiden lite riktning, små skift alltså. Så jag kunde inte göra annat än försöka köra på trådarna i focken så gott det gick. Nordanvinden var såtillvida ovanlig, att förutom de små skiften, som det inte lönade sej att beakta, kom det stora långvarigare vindkast. Nordan brukar bestå av mindre, tydliga byar, som är lätt att se, och kommer lite härifrån och därifrån. I dem brukar jag trivas! Nu kom de huvudsakligen i längre skift, som inte var helt lätta att se. Inte i varje fall för mej som hade problem med farthållningen och känslan och var tvungen att köra på fockens trådar! Det ökade min nervositet att inte kunna spana efter pustarna!!
Några gånger kom det lite friskarebyar, som kom klart emot och som jag märkte först när de var på oss och då blev det blixt snabba slag. Andra gånger kom Jokke med förslag till stagvändningar och vi slog i tid! Vad jag kunde se så fortsatte Ramdata på denna kryss utan att slå trots att huvudriktningen vred kom mera imot. Vi slog flera gånger på skiften. Jag tror att här är nyckeln till vår framgång!?
Hur vi gick i förhållande till LOW och Nauti ’n’ Nolla (Arconan 340) hann jag aldrig kolla, men de fanns där omkring oss och ibland helt nära, ibland längre borta.
Focken var perfekt trimmad, men enligt min åsikt ofta för hårt skotad. Den åsikten fick jag stöd för av Windexens och vindmätarens vinklar, men fick inte fockskotaren att tro mej. Nå om man går högt så kan man gå lite långsammare, men det känns inte bra och är mycket krävande! Det sysslar jag ju med på hårdvinds kryss, men då har man känslan och då njuter man och kan hålla koll på pustarna!
Vi ledde nog före Ramdata i korrigerad tid vid rundingen efter kryssen.
Så lös bog, utan spinnaker, mot en prick N om Hundören och så till S-märket vid Rysskär, som vi rundat på utvägen. (Denna länk borde tas i motsatt riktning på utvägen, för att undvika att man möter hela skaran som kommer bakifrån, för mot för!)

Helsingforsbanornas förbannelser
I god tid innan vi skulle korsa farleden från Busholmen, såg vi en färja komma ut. Jokke försökte kolla på plottern om det var risk för kollision, men vår tillfälliga gps-antennlösning funkade givetvis inte just då! Tillslut märkte vi att färjan skulle gå knappt före oss, som hade ett helt koppel av båtar bakom oss. Närmast en Inferno 31 som gick på vår aktervåg efter att vi gått förbi den. Också Eufore (First 40) från stora klassen kom med en gennaker och gick förbi med god fart. Försökte ta deras aktervåg men hölls dåligt på den. Sedan kom Arconan! Inte heller den bjöd på någon längre drag hjälp.
På kryssen från Trutkobbens S-boj gick Ramdata igen enda ut mot NO innan de slog. Vi utnyttjade flera vindskift och ledde väl t.o.m. rätt klart vid N-bojen S om Melkö? Men nu hade både Arconan och LOW gått förbi oss. Men det korrigerade vi med några väl valda slag och gick i väskan 8s före Arconan och 18s före LOW. Före oss  i väskan var endast Ramdata och Baltic 43an.
Vi var inte helt på det klara med när Salona 37an gått i mål, och med beaktande av att vinden var klart lättare närmare mål var det risken för att vårt knappa nederlag mot dem senaste år skulle upprepas!
Först lite före prisutdelningen kom resultaten på nätet och vår segermarginal blev hela 1:16! LOW blev 3a -5:08, före Shere Khan (J/92 med samma LYS som vi) – 12:41. De hade varit obehagligt nära oss i början av länsen från Flathällsgrundet, men sedan blivit!?
Så fick vi ju den stora ratten som är ett vandringspris som vandrar från klass till klass! 2016 var den hos mej senast!

En extra krydda fick vi sedan ännu av att vi vann overall (inofficiellt), före Ramdata, Inferna och Donna (lilla) och stora klassens vinnare, Kind of Magic (hämnd för förlusten mot dem i Barösund Runt :-) !). Nog satt det också bra att vinna över
båda TP52orna. Att segla mot så fruktansvärt mycket snabbare båtar, i synnerhet om man seglar i samma klass som de, är verkligen tråkigt! Audi E-TRON vann ju Pälsregattan overall föregående veckoslut, där vi ju inte var med.

På prisutdelningen, fr.v. Jokke, Amiralen, Frida och Pekka. Mikko kunde inte delta!

Så här såg loggivaren ut efter båtupptagningen! Inte underligt att loggen visade c 0.25 - 0.3 knop för lite!

(1.9)
OS#17 - FRISK VIND OCH REGN! ENDAST 6 STARTADE TOTALT!
Endast IMPPU B I STORA & PINTA I LILLA LYS. 2 LASER, 1 Optimist & 1 RSFeva startade!
Årets OS-pokaler delades ut! I LYS gick de till Sabrina och FinnFun, som också vinner i poäng!

Amiralen
var på plats utan båt, helt planerat när vi nu inte behövde starta! Men ett pulsproblem hade satt stopp för start!
Jokke med familj skötte startbestyren! Han skickae LYS båtarna på en tvåvarvs bana till Amiralens förtträt!

(4.9)

OS#16 - FinnFun VILADE INFÖR SÖNDAGENS KoPu-DH!
MIMOSA (MELGES 24) ÖVERLÄGSEN! 8 MIN. FÖRE IMPPU B! (Där rök vårt rekord!)
Happy Hours & Zeieten fick samma korrigerade tid, 10 min efter Mimosa! Nästa OS avslutar säsongen!

(28.8)
OS#15 - KLANTTIG STARTLINJE BLEV VÅR FÖRDEL! (FEL DRAGEN BANA!)
FRIDA & DOYLE SEGELSTRÖM. Bana 2 !?
Med den startlinjen kunde endast en(1) lyckas och det blev FinnFun! Vi fick ett  skapligt försprång på kort tid! Upprepning av förra OS-starten, men denna gång "förtjänade" vi det!
Imppu B lär ha gjort en misserabel start, men var i det närmaste fast oss halvvägs till 2an, så vi fick ta till hårdbevakning. Ville nämligen vinna just denna segling, som kunde bli avgörande för årets slut-resultat! Nå, de gick tillslut förbi. Obehagligt mycket! Men på länsen drog de inte ifrån och Aisarbleket gjorde vi klart bätte och de var mindre än 2 minuter före oss i mål! Som vanligt, i Xelinas frånvaro, var det ingen annan som hängde ens lite med!
OS-pokalen 2019 är vår och poängledningen på över 16 poäng är  relativt säker?

EFTERSNACK:
- Man bör aldrig lägga banan så att den går direkt till märke 2, eller kommer direkt till målet därifrån! ORSAK: Då rundar man Långgrundets S udde med sitt okända djup!
- denna gång var det ju kryss och vi kom bara nära klipporna och kunde fortsätta utåt tills det var tryggt att slå! Men på tillbakavägen tog jag en medveten risk och gick närmare än någonsin och ekolodet visade några gånger c 3 m och då rundade jag ett ställe där det på kartan står lite på 4m! Risken tog jag för att en seger skulle betyda att OS-pokalen för i år skulle vara säkrad!

-Starlinjen blev ju nu svår och orättvis när det i princip var bara en som kunde lyckas! Enda chansen för en annan att lyckas hade varit för en stor och snabb att starta med god fart lite lägre ner! Men det är ju svårt och det försökte ingen. Hade banan gått till 4 eller 6 först, skulle bästa startplatsen för en snabb båt ha varit lägre ner på linjen och långsammare båtar kunde ha starta ostörda högre upp!
- MEN VI TACKADE OCH TOG EMOT och ÄR GLADA FÖR ATT VI LYCKADES!

(21.8)
OS#14 - TACK FRIDA! VI GJORDE DET IGEN!

Amiralen har inför kameran kunnat gömma sin trötthet, som grep honnom efter målgången! (Bältrosen!)

SEGERMARGINALEN PÅ c 7,5 MINUTER GÅR NOG TILL HISTORIEN! Fast den får nog konkur-renterna stå för! Vad de såsade i starten med har ingen riktigt kunna berätta ännu! Vi bara konstaterade efter en stund att ingen var ens nära oss där bakom.  Melgesen och "Pizza båten" kom sedan relativt nära oss på kryssen i den mycket skiftande vinden! Sedan satsade Melgesen 100% på ett större ostligare skift, medan jag litade på att det mot slutet, som vanligt och som en spådom förutsett,  skulle komma mera från V. Så gjorde den också och vi fick ett skapligt försprång vid märket. Jämfört med Imppu B var vi ungefär jämnt i korrigerad tid. Om jag nu fick rätta rundningstider i brådskan, vilket är högst osäkert!
Marginalen i mål på c 2 min före Imppu B hade varit skäligt, men tyvärr fick de OCS!
Andra blev "Pizzabåten" och tredje Melgesen. Endast sex båtar startade!

(14-8)
OS#13 - NIKU 2a efter MELGESEN I FRISK VIND!
FRIDA, HENKKA och PATE.
MISSLYCKAD BANA TYCKER AMIRALEN HEMMIFRÅN! PROBLEM MED REVNINGEN, MEN DE  LÖSER SIG INTE AV SIG SJÄLV! Så en undran: varför tog man rev överhuvudtaget! Med fulltalig besättning har vi inte revat i 20 knops vind på c 10 år! Och inte brukar man reva redan före starten när man har en lös sträckbog och en undanvindsbog före kryssen!?
PÅ TORSDAG FICK JAG SEDAN HÖRA ATT DE HADE HAFT PROBLEM MED ATT PLOTTERN INTE VISADE POSITIONEN. AIS FUNGERADE NOG FÖR AMIRALEN FÖLJDE MED SEGLINGEN MED HJÄLP AV DEN.
Så när felet klarnade var det för sent att fixa det för HTR, så de fick navigera med en iPad!

(7.8)
OS#12 - NIKU KLÅDDE MELGESEN!? FRIDA & JÄNÄ.
ENL. RESULTATEN: Bana 4-2-4, Vind 4-7 O. 6 startade men inte Xelina som stod i tur att ordna seglingen. 2a - Mimosa (Melges 24), Janne Mattsson; 3a - Valkyrian, Team Weber. NIKU: "VI SEGLADE BARA SÅ BRA". FRIDA: Vi var bara så bra!
Andreas Weber: De seglade bra, men Mimosa seglade taktiskt fel på kryssen!

Här är Melgesen inte mycket före! Vid rundningen till länsen klockade Niku differansen till 30s och efter den till bara 45s. I mål ännu mindre - 40s! Har Mimosa gjort flera tabbar?

Vi ökade ledningen från 0,5p till 6,75p före Xelina och 9,50p före Mimosa. Segrarna är 5 för oss, 3 för Mimosa och 2 för Xelina. Fem seglingar återstår. (Xelina och FinnFun har arrangemanget bakom sej och blir tvungna att räkna bort en segling om de seglar alla. Mimosa har inget sådant!

(3.8)  BARÖSUND RUNT - NIKU, SEGELSTRÖM, JOKKE & JÄNÄ.
         KIND OF MAGIC KLAR 1a. VI 2a EFTER OTALIGA DUELLER MED XILIA. TOTALT VIRRIGA VINDAR IGEN!

Egentligen var vindarna nog sådana som man kunde vänta sej i dessa trånga vatten! Men de tre första åren har de varit hyfsade!
Nu seglade vi första gången motsols! I början var det typiska skärgårdsförhållanden och på den länsen lyckades vi riktigt bra! Men sedan när vi kom igenom Kälkö smala sund och ut på den lilla fjärden var det totalt lugnt, med små pustar härifrån och därifrån. längre fram kryssade båtarna ifrån oss och bakifrån kom båtarna fast oss.
Så fick vi också kryss, men nu var Xilia redan nästan fast oss och före smet den t.o.m. förbi oss. Kampen mot de nyckfulla vindarna fortsatte och till slut tog vi Hangöborna och fick upp en liten lucka till dem. Men under tiden kom Kind Of Magic oroväckande nära oss och när vinden öppnade sej efter rundningen vid Stora Fafgerö var det ingentin g som vi kunde göra åt Imx 38an.
Lite senare kom också Xilia fast oss igen, men det anfallet lyckades vi avvärja tack vare att vinden igen kom lite emot och det blev kryssbog.
Medan Kind of Magic gled galant genom de smala vattnen vid Norrudd S om Åkerholmen, fick Xilia och vi igen kämpa med bleken och när konkurrenten hissade sin blåsa gjorde också vi det. Men det slutade med att konkurrenten gick förbi oss.
Men efter Sparrholmens fyr gippade vi och skar akrer om konkurrenten mot fri vind som kom mellan fyren och Barölandet. Vi gick där förbi konkurrenten och höll försprånget och togen överlägsen seger mot "ärkekonkurrenten" på hela 16s!

5-7.7 EVLI HANGÖREGATTA - FRIDA, JOHANNA, NIKU & JÄNÄ

(5.7)
FÖRSTA FÖRE XILIA, LOW och dat wor et.
FRISK VIND, RELATIVT HÖG OCH OREGELBUNDEN SJÖ, SOM VI KLARADE BÄST!
Krysstart, där styrbords halsar var i det närmaste lika med linjens riktning. Lång linje – svår att se den från yttre märket – där vi startade! Klart fördelaktigaste stället! Men vi hade en båt lite ytter om oss. När skottet gick tog vi full höjd, skakade av oss konkurrenten och klarade märket! KLART BÄSTA STARTEN!
Kryss till Hangö 1. Vi försökte fjärrbevaka tänkbara svåra konkurrenter, som t.ex. Xilia och dat wor et, men ingen ville riktigt hänga med. Till slut var det klart att Xilia skulle vara den som är närmast vid slutet av kryssen. Inte Åbobåten (X-332a), som jag hade hållit som svåraste konkurrenten på kryssen.
Sedan var det slör och läns kvar. På sista långa länsen mot målet gick vi med spinnaker i svag vind och dålig sikt, när besättningen varnade för hård vind bakifrån och spinnakrar som togs ner! Vi hade ingen orsak att ta några risker och tog ner blåsan ungefär samtidigt som Xilia, som nu var bredvid oss, vilket jag var glad för. Sikten var nu sämre och det kändes tryggt att ha ortsborna som lotsar! Hade inte tid att kolla läget bakom oss utan all koncentration gick till att hålla kursen och fart i båten.

Småningom var det igen dags att hissa blåsan och köra till ”väskan”!
Seger i LYS 2, före Xilia (som nog var före i mål), Low och dat wor et, av 21 startande i klassen. EN BRA BÖRJAN!
Totalt i LYS var vi också snabbast!

(6.7)
ETTA FÖRE XILIA, HOLD FAST och LOW.
GANSKA LÄTTA VINDAR, MEN FRISKA BYAR PÅ SPINNAKERSLÖR VAR UTMANANDE OCH FARLIGT!
Nu var det länsstart och vi kom väl över linjen rätt fort efter starten! Att komma loss var inte så lätt. C. 20 båtar bakom, som på ett pärlband samlade upp vinden och kom med den.
Just före Hangö 6 (första märket) kom en klunga på c 5 båtar fast oss och fick rätt till plats vid märket. Vi blev ytters i hela klungan och hade redan dålig fart, men när vi närmade oss märket fullbordade den sista i klungan sin rundning, så dåligt att det öppnades ett stort gap mellan dem och märket. Det hade vi förutsett i god tid och utnyttjade läget.
Efter en stunds finlirande passerade vi sedan dem och tog kurs västerut efter Xilia, som väl kommit först till märket. Framför oss var också Hold Fast och LOW och kanske någon annan!
Banan gick norr om Russarö och runt Hangö udd till en isboj i början av Hangö Västra och därifrån tillbaka och till målet!
Det var nästan kryssbog genast efter Hangö 6 och full kryss i och med att rutten vände norrut. Men sista biten till rundningsmärket var det igen ”lös bog”, med båtar som kom rakt emot för styrbord. Några med gennakrar, många utan. Vi hade igen LYS1 framför oss och LYS3 bakom, på samma bana och med 10 minuters startskillnad.
Mot slutet av den egentliga kryssen hade vi tagit fast LOW som kom med styrbord och när jag insåg att vi inte går före dem föreslog Niku att vi går akter om dem, men det hade blivit en brant manöver och en stor lov, så jag bestämde att vi stagvänder. Sedan borde vi ha låtit dem vända först tillbaka, men jag slog före och vi förlorade i onödan när Sakke, som gästande rorsman, slog på så bra på han kunde, när han nu fick chansen! (Muistissa on!)
Vid rundningen var vi ungefär jämnt med Xilia i korrigerad tid, LOW och Hold Fast var bakom oss.
Nu borde vi definitivt ha hissat vår mindre spinnaker, men den större låg kopplad inne i båten och att byta hade tagit för lång tid!
Jag tog chansen med den stora. Det blev två rätt häftiga broachar. Till all lycka inte när någon kom emot tätt i lovart! Och vi behövde inte ta ner blåsan.
LOW hade hissat en mindre och plan spinnaker och broachade väl inte, men de fick ju sedan byta blåsa, vilket de gjorde före det blev läns genom att köra med focken en stund. Allt som allt tror jag nog de vann lite på oss!

FARLIGT
Kommer inte ihåg om det var före eller efter våra broachar, men i ett skede kom en liten klunga LYS3-båtar rakt imot oss. Förstår inte vad de tänkte! Vi hade ju styrbord och måste vråla åt dem. Då gick en tätt i lovart om oss om oss! Tänk om vi hade broachat just då! Så var jag rädd för att en båt som passerade tätt i lä skulle räta på sig när vår spinnaker täckte den. Då hade vi kunnat få deras masttopp in i vår stor! Men vi gick väl så fort att det inte hann ske? MEN INTE ÄR DEN BANAN RIKTIGT VÄL DESIGNAD!?
Resten av seglingen blev sedan mera lättvindsegling och ingenting speciellt hände!
Vi tog vår andra seger! Före Xilia, Hold Fast och LOW.
Här var Circe i LYS3 snabbast overall och vi 3a.

(7.7)
Efter lång väntan:
INGEN SEGLING! FÖR LITE VIND PÅ VÅRT BANOMRÅDE! TOTALSEGERN ÄR VÅR! Stort tack till besättningen!

SIGNALFLAGGORNA HAR TOLKATS! Ingen segling för oss och Amiralen har öppnat en flaska "skumppa"! Fr.h. Johanna, Niku, Jänä och Amiralen tar ett välförtjänt glas!
Tro det eller ej, men det var alkoholfritt! Frida och Amiralen skulle ju köra båten direkt hem ännu samma dag och Jänä hade en bilresa framför sej!

OS#8, 9 & 10 EJ MED !? (Arrangör 24.7)

(3.7)
OS#7 - ETTA AV FYRA FÖRE XELINA. Frida, Niku...

(26.6)
OS#6 - PERFEKT STARTPLAN MISSADES! FRIDA & AMIRALEN
(På tisdag tvingades Johanna hoppa av! På onsdag var det Nikus tur! Kvar blev Frida & en trött Amiral, efrer en dålig natt!!)
VIND SVAG c SO SÅ DET VAR OMÖJLIGT ATT STARTA FÖR STYRBORD MED HYGLIG FART. XELINA SÅG UT ATT FÖRSÖKA, SÅ BESLÖT ATT STARTA NÄRA YTTRE FLAGGAN MED BABORD OCH GOD FART AKTER OM DEM. DET HADE GARANTERAT OSS BÄSTA STARTEN! - MEN GLÖMDE BORT ANOTHER BRICK (First 42.7)!
Bjässen kom  med god fart bakifrån lite i lä, med kurs mot yttre flaggan. Inte tid att tänka på vilka rättigheter vi hade, om några! Gjorde 360 grader och startade efter Firsten, medan Xelina knaglat sej över startlinjen och småningom fått upp farten efter flaggan.
Xelina gick akter om Firsten första gången de möttes och förbi den först i Aisarsund! (v.s.b.!)

Vårt race var över, skulle det visa sej. Måste hela tiden beakta Firsten och vart vi än gick kom den förr eller senare och körde över oss, allt medan Xelina sakta drog iväg. Sista gången vi slog oss fria med ett kort slag mot O, fick vi sedan på nästa slag gå fria hela vägen. Vi fick också en otrolig höjd och hade kurs nästan mot märket och läget såg plötsligt bra ut! Xelina hade fallit långt ner och såg inte ut att gå så bra när de slagit mot märket.
Detta lade en 606-seglare också märke till, berättade han efter seglingen. De seglade nämligen samma bana som vi!
Men sedan fick X-332an bättre vind och rundade c 3 minuter före oss, som rundade lite efter Firsten.

Vårt ända hopp var nu att få vind bakifrån och före konkurrenterna! Så gick det inte och Xelina gick i mål nästan 5 minuter före oss, som normalt länsar snabbare än de!
NÅGOT OM FÖRHÅLLANDENA säger väl det att vi var 5 minuter snabbare i korr.tid än Sara som vann lilla klassen knapt före Sabrina, på samma bana!
EFTERSNACK:
- att vi var bara två ombord var nog ingen nackdel. Tvärtom borde vi ha gått bättre på länsen med betydligt lättare besättningsvikt! Våra manövrer var inte heller nämnvärt långdammare! I DH får vi ju dessutom använda autopiloten och då blir vi nog lite snabbare vid spinnakermanövrerna!
- en person till kunde möjligen gjort att vi märkt faran som kom bakifrån i starten i tid och möjligen hunnit göra någontind åt problemet!

(5.6)
OS#3 - MYCKET SVAGA VINDAR, MEN VI VANN TROTS DET!
               FRIDA, JOHANNA & NIKU
Startade vid yttre ändan av linjen där det igen var lite bättre vind och trots att jag var lite sen kunde vi till min glädje köra över Xelina med sin genua! Vi hade nu vår lättvindsfock! Följde hårdbevakning av konkurrenten och efter en stund fick vi en något bättre vind före dem och drog upp ett bra försprång. På kryssen från märke 4 till märke 1 (se första OS) valde vi att genast gå österut där man anade att det blåste lite mera. Xelina gick, förståeligt nog söderut, men vi fick rätt.
Mot slutet av kryssen gick konkurrenten högre och med samma hastighet som vi och försprånget krymte klart, men sedan fick vi vinden vid Långgrundet före dem och fick igen ett lite större försprång.
Länsen till målet krävde full konsentration för Xelina kom tidvis obehagligt nära med egen vind, men vi klarade oss och vi fick t.o.m. ett
ett lite större avstånd på slutrakan!

(22.5)
OS#1- AMIRALEN ALERT I STARTEN - AVGJORDE SEGLINGEN!
NIKU & HENKKA ASSISTERADE DENNA GÅNG!

c. 15:30 FinnFun lämnade sin Drumsöhamn och togs imot i Amiralshamnen av Shore Crew Lasse cch VC Niku! Segelhögarna i båten, sedan förra hösten och vinterservicen i Lovisa, genomgicks, identifierades och dagens segel valdes. När Henkka kom for vi ut i den minimala och till riktningen synnerligen ojämna vinden, med hot om åska i N-NO.
Vid femman insåg Amiralen att vi var för långt från linjen och startade motorn för några 10-tals sekunder! Därefter sökte vi oss mot den sakta annalkande vinden från c SO, slog mot yttre bojen, dit vi kom c 3s försenade. Vår enda konkurrent, Xelina, hade långt före oss slagit mot linjen och gick väl över den ungefär på mitten, men hade klart mindre vind än vi och blev nästan stående när vi for iväg i sakta ökande vind. Tävlingen visade sej vara avgjord redan!
Vi kom till första märket (4) på lös kryssbog men genua-konkurrenten hotade inte. Vi gick ett stycke förbi märket innan vi slog mot märket vid Långrundet (1) och dit såg vi ut att sträcka, Xelina slog klart tidigare, men började sedan söka höjd, medan vi kunde gå med god fart utan att behöva söka höjd. Konkurrenten blev! Så blev det i det närmaste platt läns till målet. Vi valde att hissa genast och sedan genast gippa. Det hela gick snabbt och galant för oss och när konkurrenten hade problem i manövern var det bara för oss köra mot målet i lugn och ro!
Sedan blev det lite spännande! En stor mängd Optimister kom kryssande för styrbord i Aisarsund och vi hade babord! Alternativen för oss var var i det närmaste 0! Styrde så nära Storaisar stranden jag slapp, utan att gippa och den ena efter den andra slog bort i god tid och vi fick klart vatten framför oss. Hur vi kunde ha gjort om de hade hållit på sin kurs och några hade slagit, vet jag inte! Vi var ju också skyldiga att väja för babords Optimister! Men antar att de slog bort för att inte bli täckta av oss!  Det blev en klar seger!

EFTERSNACK!
- Läget i Aisarsund redde upp sej i god tid innan vi hade fått verkliga problem! Men det var nog en stor lapsus av seglingsnämnden att sätta optimister att kryssa mot länsande kölbåtar och ännu så att de möts i ett sund, där dessutom en stor del var i bleke! Till all lycka var vi bara 2 i stora klassen och lilla klassen mötte dem före sundet, om alls! Så var det ju inte precis frisk vind!

MAN FÅR VARA BEREDD PÅ LITE VAD SOM HELST MED VÅRT NYA SYSTEM MED OLIKA MER ELLER MINDRE OVANA ARRANGÖRER I KOPPIN! (NU VAR DEN ANSVARIGA DESSUTOM MYCKET VAN ARRANGÖR!!!)
Personligen känner jag mej allt annat än trygg med den uppgiften, trots att min 66e tävlingssäsong har inletts!!!

(21.5)
KLV TIISTIS - AMIRALEN, ANTTI, HARRI & KARI (som har en systerbåt).
För att beskriva en kort och vindfattig segling, refererar jag fritt vad en besviken skeppae sade efter målgången:
Ja inte var det besättningens fel! Till vilket besätningen enades om att det givetvis var skepparens fel.
Men till det tillade Amiralen att han inte vet vad skepparen gjorde för fel! (Meningslöst att beskriva hela eländet!)
Nå eftersom skepparen senare på kvällen beskyllde Amiralen för långsamt skotad fock i stagvändningar. Kontrar jag med att vi tydligen har lite avvikande åsikt om hur snabbt man skall skota in allt! Och att skepparen trots Amiralens påtryckningar att starta motorn i tid så vi inte kommer i sista minuten till starten, följde han rådet mycket sent!
Det blev inte just tid att lägga upp en bra start! Trots det tog vi nog igen en pang start, men i yttre ändan, som var fel ställe. Mera på mitten startade Ilmarinen och fick lite senare lite mera vind och gick förbi!
Hänvisar sedan till åsiktsbytena ovan! (Möjligen har jag en åsikt om fockskotningens dragning? Men det tar vi med Jokke senare!)

(14.5)
KLV TIISTIS - ENDAST TRE SKEPPARE - ENDAST LINE HONORS!?
En sällan skådad vindcirkus, speciellt i starten! Båtar hade spinnaker eller inte, styrbords hallasar eller babord, gick hårt eller sakta. Åt rätt håll eller mindre rätt, hårdare eller långsammare än de närmaste eller längst från varandra varande... Vinden kom i små pustar än från NW, än från NO och allt där emellan och lite andra håll!
Efter en hyfsad start med några andra, kom vi ut ur detta någorlunda bra och kunde börja kryssa på allvar och var väl i topp tre för det mesta. Tvåa vid första rundningen klart efter Nerissa.
Resten av seglingen var sedan lite mera normal segling i ”chansiga” vindar och placeringarna varierade ännu tidvis! Två båtar nära varandra kunde fortfarande ha klart olika hastigheter och/eller kurser!
Här seglade Ilmarinen bra och var redan långt före oss, men på spinnakerbogen mot mål lyckades vi gå förbi och tog en föga tröstande Line Honors före dagens klara vinnare Ilmarinen, Pauli Wetterstrand!

EFTERSNACK: Av någon orsak seglade vi med rullfocken, som ju i främre delen är högt ovan däck och tillåter därmed att massor med luft kommer under seglet och stör den framåtdragande vindströmningen på lä sida om seglet! På FinnFun ligger lättvindsfocken tätt mot däcket i främre delen, så som ”Teknikens Maestro” förstått att det skall vara!
Ilmarinen har en normal genua och här kan vi ha orsaken till att de gick hårdare än vi på en sträckbog, med sitt LYS 1.24 mot vårt 1.27! Men de seglade nog för det mesta mycket bra taktiskt också!
Kameran var nog med men glömdes helt bort!

(Ti 7.5)
KLV TIISTIS - FYRA SKEPPARE, EN BÅT! HUR KAN DET SLUTA?
JOKKE, PEKKA, HENKKA & AMIRALEN

Det blev säsongens första tävling! Skönt under tävlingen - kyligt på hemvägen!

Kapten Troy, Kapteen Imppu B, Kapten Casper och Kapten FinnFun sågs såsa ombord på Troy.
Trots denna mängd av obetydliga seglare tog båten hem en klar seger (hela 13s) före en speciellt för Amiralen erkänt svår konkurrent, Ilmarinen, Pauli Wetterstrand, KLV!

Här är vi redan på väg efter en pang start. Närmast bakom oss kommer Ilmarinen (LYS 1.24) och Belle Amie (1.27 som vi). Klassens största båt Nerissa, har redan gått förbi oss. Till vår förvåning hade den endast 1,27, fick vi veta senare. (Bilden är inzoomad!)

Amiralen har fått nog och hoppar över bord? Nå nej! Han är på väg att med sin ringa vikt försöka få båten att kränga mindre i de häftiga pustarna. I mitten Kapten Casper med storskotet och t.h. Kapten Troy bakom ratten. Kapten Imppu B tog samtliga bilder när han inte var upptagen på fördäck!

Seglingen blev i det närmaste krysslös trots att den gick kors och tvärs över Björköfjärden. Det blev i det närmaste bara kryssbogar och med kraftiga pustar som gav kraftigt lyftande styrbords slag! På ett ben kunde vi använda gennakern. Sådat segel hade väl inte de andra och vågade inte hissa spinnacker? Men inte vann vi så värst mycket på det, men tillräckligt för segern.
I bakgrunden skymtar Nerissa, Ilmarinen och Belle Amie, men inte är de så långt bakom som bilden tycker!