SÄSSONG 2017  -  AMIRALENS 64e !?

ESFs OS-SERIE GAV TYVÄRR DEN STÖRSTA BEHÅLLNINGEN!

ONSDAGSPOKALEN
Den får den som vunnit de flesta gånger. Det blev vår 10e i rad, men med 1 seger mindre än de två senaste åren.

POÄNGSEGERN
Tog vi för 12e gången i rad. Såsom de tre senaste och många säsongen före det, var Nicke Rostedt, Xelina, vår svåraste konkurrent. Imppu B, Pekka Rapeli, tog 3e platsen andra året i följd. Deltävlingarna var hela 17 till antalet i år! (Onödigt många! Paus på sommaren!)
Alltid har segrarna inte kommit så lätt! Faktum är att vi ofta har fått kämpa hårt för poängen i de enskilda tävlingarna. Visst har vi varit rätt överlägsna ibland. I frisk vind var vi ju redan med Comfortina 32an, kanske ännu mera överlägsna! (Kommer ihåg att jag en gång räknade om resultaten i en öppen hårdvindssegling och kom till att vi hade vunnit tävlingren med ett LYS-tal på över 1.20!)

En segling som man minns bäst och helst från årets serie är nog OS #6! Först osäkert om man får ens en gast! Så dyker Frida upp och vi är med! Bra spinnakersegling och skärpt kryssande och vi tar Line Honors! Det glömmer man inte i första taget!

Sommarens överraskning!? Frida, spinnun, Amiralen och Line Honors!?

En man inte heller kan gölmma, hur mycket man än vill, är OS #13.
Jag minns bra hur glad jag var. Nu hade vi äntligen igen en fulltalig besättning med inte minst Niku med. Nu skulle det inte bli någon onödig stress... Så kvaddar jag starten så totalt att jag säkert skrek högt åt mej själv. Sedan hände det ena och det andra, men Weber Brothers, som hade fått ett försprång på 60s, gav oss en chans! 60s togs fast! Det gällde bara att hänga med dem på spinnakerslören till mål. Men inte heller det ville lyckas, med irriterande  lätt "muskelsmärta" i Amiralens bröst! Men seger med 5 s, trots allt! Men det blev ju sjukhusresa för skepparen och HTR skippades...

(Med facit i hand kunde jag tydligen ha seglat den! Ingen läkare förbjöd mej att segla och man önskade mej "HYVIÄ PURJEHDUKSIA", när jag skrevs ut!
Men inte hade jag gjort det ens om anmälan ännu varit i kraft. Niku fick ju ta över den till Nicotina!

Enl. Amiralens grävande i årsböcker och prishyllorna är antalet (säkra) poängsegrar och onsdagspokaler i karriären 21 respektive 32st. För alla år har har jag inte kunnat hitta resultaten ännu, men så fick jag, i epost av Viveca, kopia av min ansökan om junior jetong 1955, med alla våra resultat den sommaren. Då vann vi första onsdagsserien i poäng med Vingbåten FUN.

(Alla årets onsdagsseglingar och andra seglingar finns ju refererade under LYS.)

ÖPPNA LYS TåVLINGAR.
Wikström. Ett dåligt valt veckoslut och ORC seglare/AMP lobbande flyttade LYS-seglingen till söndagen, som var Morsdag.
Bara fyra anmälde sej. Av dem hoppade en av efter lördagens ORC segling och då fick jag nog och drog bort vår anmälan också och seglingen annullerades!
Jag har gillat detta veckoslut! Lördagens LYS-segling har varit vår första seglats för säsongen (enda sättet att får någon ut och trimma och testa). Så har vi fått oss och båten någorlunda klara för ORC seglingen på söndagen!

Barösund Runt 5.8 blev för vår del den första öppna LYS segling. Emäsalon Lenkki var nog med i våra planer, speciellt när den flyttades till mitten av juni, men blev inte av för vår del denna gång!
BSR med sin jaktstart var populär redan förra året när den introducerades. Nu var det ännu mera båtar med. Hela 43 startade. Här blir nog bryggplatserna snart en begränsande faktorn!
I år var det rätt frisk SW och några spinnakrar skörades och åtminstone en båt fick navigerings problem och körde rätt illa på grund. Vi hade inga navigeringsproblem, men jag fördelade kanske inte uppgifterna ombord på bästa sätt när jag strävade till att få möjligast mycket vikt i lovart, fortast möjligt efter stagvändningarna. Vi var ju bara fyra ombord och hade ingen egentlig storskotare, vilket hade varit bra när det blåste som mest. Stagvändningarna blev nog inte alltid vad de borde ha varit.
För oss var det genast från början ganska klart att Melges 24an Milfhunte II, med en OS guldmedaljör/VOR-seglare ombord, kunde bli svår. Och så blev det, trotts att vi lyckats dra ifrån mot slutet av kryssen och rundade till länsen mot mål med 6 minuters försprång. I starten var det knappa sju minuter mellan oss! Men vinden hade ökat ordentligt och blåste långt över 20 knop, så "surfbrädan" skulle komma fast oss! Att det sedan skedde först alldeles före målet kändes lite bittert.
Trea blev årets North Sails LYS-Rankingvinnare, Xilia, 6 minuter efter oss! Den startade drygt 5 minuter efter oss! Imppu B, förstärkt med diversse duktiga seglare, var på förhand sätt att räkna med i toppen. Men det blev en 5e placering. Xini, Europa mästaren i ORC, seglade givetvis inte med sina tävlingssegel från EM och fick nöja sej med 7e plats.
Detta var nog vår strongaste prestation i år! Kanske vid sidan om vår enda ORC start?

Pentala LYS "REGATTA" har krympt till bara en segling, på söndag. Jaktstaten blev en typisk lättvindssegling där lättvindsbåten Merinna (LYS 1.18) lyckades smita redan på länsen till Kytö Käring. Till alllycka hade arrangörerna vett att välja reservbanan som därifrån gick via Rysskär och till EM.
När inte de närmaste båtarna bakom oss fick fast oss kändes 2a platsen rätt trygg. Men sedan dök tävlingens största båt, Helmi, First 40 med LYS 1.34 upp och kom med otrolig fart fast oss på slutkryssen. När den fått fast oss stannade farten upp en stund, men sedan lyckades den spurta så mycket att den tog 2a platsen.

HSKs Lindt Lindor Race seglades utan oss. Mycket hård vind lovades och vi skulle ha varit bara tre ombord. Jag ville inte köra båten till HSK, med den risken att vi inte skulle ha kunnat segla och jag skulle ha fått köra båten tillbaka igen. Endast fyra andra var anmälda och jag räknade med att några av dem inte skulle starta. Det blev hård vind, men först under seglingen, så de andra startade. Endast en lär ha försökt med spinnaker i något skede, men gav upp. Däremot hade Farr 52an kört med gennaker. Farren vann sedan tävlingen med 22s före Jasmina (som alltså seglade utan spinnaker). Tredje blev Xelina vars försegelfall i något skede gick av!

KoPus KAKSINPURJEHDUS blev en lätt seger för oss. Vi tog ledningen i fältet genast efter starten och höll den c 1,5 varv av 2. Då först gick VindUngen (LYS 1.32) förbi. Xelina blev 2a. 9 startade i den relativt lätta vinden!

Tasoitus Malja blev en stor besvikelse. Eländig bana och ojämna vindar, blev för mycket för min enda gast! En gång hann vi inte hissa spinnakern innan den borde ha kommit ner! Bl.a. 9 st Folkbåtar utan spinnaker var före oss som blev 12e i denna jaktstart.

PÄLSREGATTAN, som brukar gå bra för oss, slutade också den med 12e plats för oss i lätta och svåra förhållanden.

KARVALAKKI blev sedan en liten tröst efter allt elände. Också den gick mestadels i lätta vindar och slutade med en 2a placering efter gennakerbåten Shere Khan (J/92). Amiralen var någorlunda nöjd med dagen, inte minst med tanke på vad vi blev utsatta för i starten!

ORC blev för vår del bara en segling i år. Besvikelsen efter båtens krängningsmätning, rankingreglerna, osäkerheten om hur seglen fungerar i frisk vind efter ändringarna (BOW 2016 i färskt minne!)... Fick mej att till slut skippa hela regeln för detta år!

LINDT EXCELLENCE RACE,ORC, blev alltså vår första seglats för sommaren! Endast 10 0RC-båtar ställde upp och då seglade alla i samma klass. Vi som minsta mot Farr 52 som största. Den stora seglade banan på 3 timmar, 44 minuter snabbare än vi och ändå blev den sist i korrigerad tid! Vi slutade 2a efter Ramdata, vilket kom som en positiv överrakning när resultaten klarnade!  Jag skulle nog ha föredragit två klasser! Inte kallar jag detta kappsegling med så stora skillnader i mätetal!

MIN ÅSIKT ÄR ATT T.O.M. TRE BÅTAR MED NÅGORLUNDA LIKA MÄTETAL ÄR BÄTTRE ÄN MÄNGA BÅTAR MED STORA SKILLNADER I MÄTETAL! Men här är jag tydligen av helt annan åsikt än de som styr och ställer i Avomeripurjehtijat!

BETRAKTAR DENNA SÄSONG SOM ETT MELLANÅR!

2018 ÄR AMIRALENS 65-ÅRS JUBILEUM SOM KAPPSEGLARE! DÅ HOPPAS JAG PÅ MÅNGA BRA KAPPSEGLINGAR!?

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 false false false EN-GB X-NONE X-NONE </xml><!--[endif]--><!--[if gte mso 9]--><xml> </xml><!--[endif]--><!--[if gte mso 10]--> <!--[endif]-->