ORCi tävlingsreferat

PRISUTDELNINGSFESTEN

PRISBORDET dignar av fina saker för ORC seglarna, som t.ex. 40m fall/skotlina, flytvästar, resväskor (på golvet), Suunto klockor, vindmätare och presentkort. Allt givetvis från ProSailor! Vidare fick alla pristagare vinflaskor! LYS seglarna fick present kort och AMPs vin!

Segraren i ORC 2, RelaX, Matti Jaskari, TP, får här sina besättningspris. Vinet hade i år Alexia på etiketen, deras seger i ORC3 till ära!
Vinet har nu varit gastpris i c 15 år och lär vara det en tid till, tippar initiativtagaren!

Bland alla närvarande (anmälda) lottades denna jacka med byxor, samt väskan på golvet! Jenny Österman heter den lyckliga vinnaren, som här prövar den rätta storleken! Ett värdefullt extra pris från ProSailor!

SYYSSEILAUS ORC - FRIDA, BO-ERIK, NIKU

ÅRETS HUVUDMÅLSÄTTNING MISSADES MED 1,05p!?

GRATTIS TILL RELAX!

OTROLIGT JÄMNT VAR DET I TOPPEN och man får ju vara glad att vi blev 2a i rankingen med 0,7p till 3an Ramdata! Man kan konstarera att förra årets förlust av segern åt Ramdata med 0,05p(!) nu förbyttes till seger över den med "betydligt" större marginal!

Någon sorts naturbegåvningar är vi väl på FinnFUN eftersom 1an och 3an i rankingen tränade hårt inför VM (och vi besegrade dem båda där). Den ena tränade 2 ggr i veckan med hela besättningen ombord!!! Vi var en enda gång hela besättningen på en onsdagssegling och en dag var vi faktiskt nästan alla och tränade spinnakermanövrer! Resten av "träningen" bestod av ORC rankingtävlingarna, men inte ens där var vi någonsin(?) alla med.

HADE JU UTLYST ORC RANKINGSEGERN TILL SÄSONGENS HUVUD MÅLSÄTTNING!

SÅ JAG TYCKER ATT EN VISS BITTERHET ÄR BEFOGAD, MEN DET FÅR JAG KNAPPAST NÅGON FÖRSTÅELSE FÖR!?

BANSEGLINGEN

Lite för få händer hade vi och för lite vikt också. En fullständigt total miss i sista spinnakergippen (jag tror vi alla ombord är skyldiga) ledde till att vi missade 2a placeringen i den deltävlingen!

Vice kapten Niku hade fått jobba sej genomvåt i ett förtvivlat försök att få lös vår spinnaker från förstaget efter den totalt missade gippen. Troligen min karriärs värsta röra! Till slut fick Frida gå och hjälpa och när de var klara var det ingen mening med att hissa upp den på nytt! Niku var helt nedslagen, trött och våt, därför beslöts att segla ”lugnt och försiktigt” i skärgårdsseglingen. Det betydde med revad stor och inte hissa spinnakern på första spi.slören.Det sistnämnda beslutet ändrades när vi såg hur mycket vi blev efter.
Om vi gick sämre på kryssarna med rev eller inte är det ingen som vet, men i Henri Lloyd hade vi aldrig rev i vindar från 28  till kanske 18 knop och var då klassens snabbaste kryssbåt!

Försiktigheten kostade oss segern i skärgårdsseglingen, med förlust på 15s. 2a i st.f. 3a i banseglingen och vinst i skärgårdsseglingen hade betytt seger i rankingen, visade det sig till min förvåning efteråt! Också 2a platsen trodde jag vi hade förlorat, men den fick vi till min glädje behålla.

Men kanske bara 2 händer till och lite mera vikt kunde ha uppfyllt min huvudmålsättning för säsongen. Rankingsegern i ORC!

Troy skall ha erkänsla för en bra prestation med bara tre ombord. De seglade med full stor och vi var väl ungefär lika snabba på kryssen denna gång. Så kanske vi förlorade på att ha rev. Att vi gjorde det på spinnakerslören är ju givet!

Sensmoral
Ge aldrig upp! Ha koll på läget före start i en finalsegling.

Ramdata, flest (6)...

FinnFUN mittimellan (4)...

Troy minsta (3) i besättningen! (Samtliga foton Sailpix, beskurna av Amiralen)

EFTERSNACK:

- Än en gång! Jag tycker ORC regeln borde bestraffa överstora besättningar så att det inte lönar sej att ha flere ombord än det verkligen behövs. Då skulle båtarna göras styvare och det skulle också finnas mera ledig besättning. Inte skall det behövas 6 personer i en liten 33 fotare eller 8-9 som de något större båtarna ibland har!
Inte behöver vi mer än 5 ombord på vår båt, utom för viktens skull i de hårdare vindarna. 4 toppseglare skulle nog räcka för segelhanteringen.
Ganska långt har vi ju t.o.m. klarat oss på tuman hand med Niku i LYS. Men lite långsammare blir ju manövrerna ibland och så det där med vikten!

- (1.11) SAKKE/RAMDATA: Taas näytti tulevan selvä voitto, mutta tuossa kelissä Tompan FG-331 on hieman Ramdataa hitaampi ja Tomppa oli aivan huomaamatta hiipinyt meitä lähemmäksi. No voitto tuli saaristokisassakin, mutta vain 15s marginaalilla Tompan Finn Funiin. Harmin paikka, sillä Tomppa nappasi kisan kakkosijan samalla pistemäärällä Relaxin kanssa, Meidän ja Tompan väliin olisi pitänyt saada yksi vene, jotta olisimme nousseet rankingissa toiselle sijalle.
Nästa gång kunde du titta lite bakåt :-) ! Vi körde ju hela vägen från Äspskär till Ådholmen utan att gippa och med det lämnade vi Xilia II och tog ordentligt in på bl.a. Ramdata! Nu harmar det verkligen att vi "tvingades" trappa ner i skärgårdsseglingen!

HENRI LLOYD - ÄNTLIGEN ORC SEGER

NIKU, STEFFI, MATT

HSK HAR JU LOVAT ETT NYTT BANALTERNATIV FÖR HENRI LLOYD, SOM BÄTTRE BEAKTAR DE SÅ VANLIGA W-NW VINDARNA PÅ HÖSTKANTEN! EN VÄLKOMMEN NYHET!
Då behöver man inte kommentera denna segling mera än att vi inte hade spinnaker uppe en enda gång, däremot gennakern. För det mesta var jag glad att den är så liten som den är, men i bland kändes det som man borde byta till spinnaker, men till all lycka gjorde vi det inte. Vinden vred nämligen imot igen och gennakern var perfekt.

Ungefär halvvägs till kassunen hissade Arwen spinnaker ett stycke i lä om oss. De hade stora propblem till en början, men sedan vred väl vinden med en aning och de kunde t.o.m. ta lite höjd. Troy som var i klar ledning av fältet drog upp sin gennaker och båtarna i lovart om oss hissade småningom spinnakrar också de. Vi valde gennakern. Med den kom vi rätt lätt till märket, trots att vinden vred imot igen, medan Troy inte gjorde det. Båtarna i lovart ramlade ner och tog ner sina spinnakrar. Också Audi S Tronic, som varit högst uppe i lovart.
Vår Doyle Guru Matt, ville att vi skulle bara gippa med gennakern och fortsätta med den. Jag var tveksam eftersom ingen utom Arwen hade spinnakern uppe och den hade tidvis problem, trots att de gick klart under kursen.  Nå vi gjorde rätt beslut, men själva gippen gick mycket dåligt. Gamla lä skotet gick inte ut tillräckligt snabbt och jag hade inte nerver att gå tillräckligt länge på platt läns, så vi fick blåsan runt förstaget och det tog en tid innan vi fick det utrett. Men sedan visade det sej att vi hade rätt segelkombination. Xilia hade sökt sej mot lovart och hissade en plan spinnaker och kunde gå meden. Vi tog fast Relax och först då hissade de också spinnakern. Men vi kunde skära upp framför dem och de föll sakta ner mot lä. Först nu hissade Troy sin gennaker. Nå bäda X-34orna kom före oss till märket N om Mjölö och när vi väntade alldeles för länge med att ta upp focken (den bråkade dessutom och det gick långsamt). Först när det annalkande åskmolnets  första byar kom var vi klara att ta ner gennakern. Det blev ingen lyckad manöver och vi hade fått en ordentlig trål om inte fallet hade smitit ut genom masten (knuten fattades)!
Vi blev någorlunda klara i tid för rundningen och strax efter den kom sedan vinden. Vi lär ha haft 27-28 knops vind. Någon hade haft 34! Men vi hade inga större problem, trots att vi inte hade kommit ihåg att dra i revlinorna. Båten krängde lite onödigt mycket men var helt under kontroll. Länge räckte det ju inte innan det värsta var över, men många kämpade med att byta försegel eller ta in rev, eller båda. Det besparades vi från och fick säkert rätt stor fördel av det!
Så mycket koll på läget hade jag inte, utom att Relax var lite framför oss och vid Kungsholmens sund slog den upp mot land och vi snart efter och då såg vi Troy, som hade rundat långt före oss. Vi hade säkert i det närmaste halverat försprånget! De hade tagit rev!
Från Skanslandet gick vi relativt nära Husunkivi, tror jag. Relax hade slagit norrut före oss och tappade höjd hela tiden och var klart bakom oss när de slog. Nu upptäckte vi också Xilia II framför oss och vi tog aningen in på dem hela tiden. Också Arwen tog vi in på, men de var ännu långt före oss. De körde med genua och revad stor.
I mål var ordningsföljden Arwen, Mimi (-1,44), Xilia (-2:35), Troy (- 2:54), Vi (-4,27). Det betydde att vi troligen var klassens snabbaste båt på kryssen! Det måste nog bero på att vi inte behövde göra någonting annat än segla så bra vi kunde. Inga segelminskningar alls! Dessutom är jag övertygad om att de som revat borde ha tagit ut det på slutet. På en sådan manöver förlorar man inte mycket om man vet vad man gör! I Ramdatas frånvaro steg vi till 2a i rankingen.
Jag tror att man kan summera seglingen såhär. Gennakern var ett bra val och kryssen gjorde vi förunderligt bra!

!

HELSINKI TALLINNA RACE

Niku, Steffi, Giggen.

ÅTER GOD LÄTTVINDSFART!

STARTEN
Linjen var lite väl sned och favoriserade fartygsändan klart. Lika klart var att det blev trångt där med kollisioner som följd. Men ingen gjorde protest. Vi kom iväg hyfsat just under de översta, som alltså krockade och därmed hjälpte oss att komma loss.
Långt efter start ögonblicket, som passerade utan ljudsignal, kom en signal. Vi såg inte startfartyget då, men kunde senare konstatera att det var individuell återkallelse. Men vi var inte i farozonen och kunde lugnt fortsätta.
MEN DEN SIGNALEN BORDE HA KOMMIT OMEDELBART EFTER STARETEN!
10 minuter före oss hade 28 st Business LYS båtar startat. Av dem tog vi fast många redan på den korta inledande pricken Sw om Rysskär. Många under gennakerbogen till Trutkobbens S boj. Men vi lämnade också många större ORC och IRC båtar som startat med oss. Vi var totalt 30 st ORC Club och IRC båtar i vår klass, varav 22 skulle vara klart snabbare än vi.

Följde kryss i mycket lätt vind och långa styrbords slag till kassunen. Vi kom lite olämpligt i trängseln vid S bojen och blev tvungna att slå västerut rätt snart. Vi gick rätt kort på det slaget. Men hamnade sedan i ”fötterna” på några IRC båtar och blev tvungna att slå på nytt och då gick ni ganska långt västerut. Det verkade blåsa bättre där och de främsta båtarna i fältet gick långsamt och vi gick tidvis klart högre än de. Det märkte också större båtar,  som vi gick förbi, och slog upp mot oss och en del blev  i sedan störda av och fick slå på nytt. Ännu två korta slag före Gråskärsbådan och där insåg vi att vi låg mycket bra i hela fältet. Sjunde bedömde jag att vi var, med Ramdata långt bakom i lä och Relax långt bakom, men högre uppe. Vi sträckte sedan till kassunen och rundade ungefär 10a. Relax såg ut att sedan en stund gå med spinnaker, men måste ta ner den innan den kom till märket. Min bedömning var att våra båda två var över en sjömil efter oss vid kassunen.

Vår väg till kassunen (t.v.). Förs måste vi slå oss fria och gick en kort bit västerut. Sedan blev vi åter störda av någon större båt som vi tagit fast och samtidigt tyckte vi att västra kanten drog bättre och gick rätt långt. Då fattade flere större båtar som vi fått fast fördelen och vi blev sedan ännu ett par gånger tvungna att slå oss fria. Efter Gråskärsbådan (längst nere) sträckte vi till kassunen och fick vara ostörda för vi hade endas några båtar av hela fältet före oss. Relax slog ännu bakom oss mot väster, men gick för långt. T.h. vår rutt efter kassunen det raka röda strecket är linjen mellan kassunen och Madal.t.h vår track mot Madal.

Vi fortsatte för styrbord, som alla andra och gick förbi bl.a. en J 109 (Club1) och en okänd, samt tog in på Salona 34an S tronic, som vann Business LYS, när vinden plötsligt gick på S-SO och vi slog och kunde gå på kurs mot Tallinna Madal. Bara någon enstaka båt kunde vi se gå förbi i mörkret och de var alla större båtar. Kommer ihåg att jag tänkte att det är för jävligt att man inte kan se vad som händer längre borta i mörkret. Undrar hur många som har mörkerkikare? Vi hade hela tiden target speed eller t.o.m. över. Mot slutet av sträckan märkte man att klungan bakom i lä började bli efter och sista biten före Madal fick vi sedan aningen imot och båtar som varit framför oss slog upp. Också vi fick göra ett kort slag mot fyren. Igen perfekt för oss, med tanke på båtarna bakom oss! På den biten vred vinden ytterligare och vi gjorde AP spinnakern klar och hissade i rundningen. Med blåsan uppe vred det sedan så mycket att vi hade platt läns till Nygrund.

Sista biten mot Madal.       T.h, nedan om det nedre röda krysset gippade jag bort vår seger!

Vi borde kanske ha bytt till länsspinnakern. Men avstod från det i mörkret och nöjde oss med att undvika att gipa, vilket betydde att vi inte skar. Däcks belysning hade varit till stor nytta här. Motorljuset får man ju inte använda ens under korta spiinnaker manövrar! Kanske vi litade lite för mycket på att vi hade en så klar ledning att vi hade råd att ta det försiktigt i mörkret. Framför oss fanns endast ett fåtal båtar och bakom syntes inte många. Också lurades vi kanske av att en Fg 43 bredvid oss som skar, inte fick mycket avstånd till oss. Men så kom två båtar, som gubben ur lådan, skärande från södra sidan med god vind och kom just före oss till märket. En av dem var Ramdata! Hur var det möjligt? Skepparens förklaring efteråt över det skedda förstod jag inte alls!

Så var det bara att haka på och köra lättskotat.efter Ramdata till Argna, där man skulle rapportera. Vi hade hört rapporter redan länge. Bl.a. Luna som vid Madal hade försökt fråga arrangörerna om banan möjligrn vae förkortad. Något svar fick de givetvis inte. Men ingen konkurrent uppfattade vi innan Ramdata rapporterade, Hilja hade vi tydligen missat, eller så hade de rapporterat per telefon, som också var tillåtet. Dumt för då kan ju någon hemlighålla sin placering för konkurrenterna! Ramdata hörde vi tyvärr inte heller någonsin, vilke ledde till ett desperat, totalt misslyckat beslut  av mej.

Efter Aegna kom länsspinnakern upp, men jag var besviken över hur obetydligt bättre vi gick än konkurrenten, Till slut fick vi sedan täckning på dem och gick förbi. Jag ville skära söderut, men var inte tillräckligt vaken när de lovade upp bakon oss och när jag upptäckte det var det för sent ioch de gick i sin tur förbi. Vi hade ju ingen rätt att luffa i mörkret, men borde ju ha höjt innan de fick överlapp.

Då gjorde jag det enda som verkade vettigt. gippade bort i ett desperat försök att få det behövliga försprånget till Dehlern, som vi behövde för att vinna. Vi behövde uppskattningsvis c 2 minuters försprång i mål och det verkade inte möjligt med den obetydliga fartskillnad vi hade, som då dessutom förstördes av min ouppmärksamhet.

Så gick det som det gick. Ramdata fick bättre vind på sin kant. Såg också en båt med masttoppsljus som kom bakom Dehlern, men den gick så mycket snabbare att jag inte ens kunde drömma om att det var Relax. Men när den gick i mål före Ramdata hade det redan ljusnat så mycket att vi kunde ana att det var X-34an, vilket det också var! Med facit i handen kan man säga att om jag hade "nöjt mej med andra platsen" (vilket vi hade gjort om vi vetat at Relax kom bakom oss)  och följt efter Ramdata, så hade vi vunnit tävlingen. Nu tappade vi 5 minuter år Dehlern och och blev 3a 10s efter Hilja och klart slagna av Relax. Ramdata blev 4e efter att ha fått straff för tjuvstart!

Vår suveräna segling på kryssen till kassunen och en fortsättning till Madal, som jag inte kan begripa hur vi kunde ha gjort bättre, fick ett snöpligt slut. Vi kunde kanske ha ännu klarat oss om vi hade bytt till länsspinnakern på vägen mot Nygrund? Men frågan är om vi hade gått så mycket båttre med den att det hade uppvägt det vi hade förlorat på segelbytet? Men kanske vi hade rundat före Dehlern och därmed eventuellt hållit undan på slutlänsen. I varje fall hade jag säkert gått den väg Ramdata valde, för det sade jag åt besättningen att jag ville göra.

Ett glädjeämne var Kotipizzas goda resultat. 2a i klass ORC Club 3 och bästa Business Club båt! Klar segrare i 3an blev Ilmarinen som t.o.m. var före oss i mål. Skulle vara intressant att veta hur de gick och när de passerade oss.

Inofficiell ORC Club totalsegrare blev Ilmarinen före en Estnisk XP 44a, Relax, Hilja, oss och Kotipizza! Snabbaste båt i seglad tid i vår start var en estnisk X-41a, som gick i mål redan 3:55:56. Vi kom 5:26:04 (enl. målpipet har man lagt till 4s jämfört med vårt instruments seglade tid!?).Som jämförelse kan nämnas att Audi S tronic, som ju seglade en 5-6 Nm kortare väg, kom i mål 4:11:56.

PS: Vi förlorade säkert andra placeringen (-10s) på att vinden alldeles på slutet vred så mycket imot att vi fick riva spinnakern.

EFTERSNACK

(21.8) Steffi beröättade att han är mycket nöjd med Ice seglen. Han såg dem för första gången från båten!

Årets huvudmålsättning, att vinna rankingen, kan vi nu också glömma. Vi
borde nu ligga 4e, men Quattro kappseglar inte mera säger ägaren, Så 3a är väl realistiskt att hoppas på efter Relax och Ramdata?

BOW  -  ÖPPNA FM, ORCi

Frida, Basti, Jonte, Klas, Niku.

(31.7)  MISSLYCKAD BÖRJAN

Vid bottentvätten idag kunde vi konstatera att drevets gummi satt fast endast med de två skruvar som jag satt i framkanten som säkring. eftersom gummit också var deformerat mellan skruvarna, såg jag ingen annan utväg än att riva bort det helt. Är helt övertygadf om att det var en bättre lösning än att försöka skruva fast det med flere skruvar. Dessutom hade det tagit för lång tid. Andra stod i kö för sitt bottebtvätt!
INTE BLEV ENS HUMÖR  OCH INTRESSE FÖR VM PRECIS BÄTTRE AV DETTA!

(2.8) DAGENS BANSEGLING GICK BRA - SEDAN KOM STOREN NER!

Det skedde i slutet av den inledande kryssen för kustseglingen. Vi var många som som sökte kryssmärket som saknades, när storen kom ner. Inte ens när det meddelades att seglingen startas om, såg vi någon möjlighet att snabt lösa problemet och for till Merenkävijät där vi med hjälp av deras mastkran fick fallet iträtt igen.

Så här har fallet gått av!

Före det hade vi överraskat oss själva med att komma i mål som 10a av de 22 startande, trots lägsta mätetalet. I korrigerad tid blev vi endast 6a,  vilket nog var lite underligt dåligt, inte endast enl. vår åsikt! Totalt ligger vi på delad 15e plats med klubbkompisen Troy. Kampen om bästa ESF:are fortsätter alltså!

NÄR DETTA SKRIVS VID MIDNATT HAR INTE DE UTLOVADE KORRIGERADE RESULTATEN ÄNNU DYKT UPP PÅ www.bow.fi !

FM SERIEN ÄR ALLSTSÅ NU ENDAST TRÄNING INFÖR VM FÖR OSS!
Troy Blev klart bästa ESFare i klassen!yTroy blev bästa ESFare i klass 2!

(3.8) "KATASTROFEN" ÄR ETT FAKTUM (forts senare!)

(4.8) I VÄNTAN PÅ DE SLUTLIGA RESULTATEN...

Som väntat hade vi problem med starterna (över 20 båtar), som mätetalsmässigt långsammaste båt. Detta blev kanske tydligare andra dagen när det var  lättare vindar. Är linjen dessutom sned, som den var i nästan varje start och startförsök, blir det ännu svårare för oss att lyckas och lyckas vi är det bara en tidsfråga innan vi blir överkörda av snabbare båtar. Detta gäller alltså specielt i svagare vindar. I första dagens bansegling hade vi ju förvånandsvärt bra boat speed och allt var mycket lättare. I VM blir vi sedan över 30 båtar och problemen ökar för oss och mindre båtar!
Vi blev 14e och 15e i banseglingarna?

I korta kustseglingen var vinden sedan ännu lättare. Nu hade vi definitivt ingenting att förlora och beslöt att chansa i starten. Bojen var klart favoriserad och dit klämde vi in oss, tätt efter Troy, som är specialist på så
dana starter. Inte var vi speciellt fria men i rätt ända och den ena efter den andra slog bort. Också Troy föjlde dem och sedan jag motvilligt, uppmuntrad av besättningen och sunt förnuft. Vi sträckte nämligen mot märket efterv stagvändningen. Troy slog sedan tillbaka i stället för att ducka massor för en styrbords båt. Vi fortsatte, tots att vi blev överkörda av två båtar och gick allmänt dåligt.
Vinden vredaningen imot och nägon tyckte sej se lite bätre vind framför i väster.
Jokke märkte att det blåste bättre ju längre österut han kom (samma upplevde Tarantella när de 10 minuter senare startat) och Jokke fortsatte "alldeles för långt". Han har f.ö. gjort samma manöver på ungefär samma område  i Helsinki 2* en gån!
Jag såg snart den bättre vinden som Troy fick, men den var så långt borta och vi gick fortfarande rätt nära märket.
Troy kom bra placerad till kryssmärket, vi kom som klart sist!
Inte gick vi speciellt bra på spinnakerslören heller! Men sedan kom de första 3orna med vind bakifrån och fick nästan fast oss. Enligt Leif R-S hade de tydligen en egen vind och drogifrån sina konkurrenter, men den vinden hjälpte oss lite att ta in på våra konkurrenter. Bl.a. Troys känspaka spinnaker blev tydligare och vi kunde också konstatera att de gått förbi Quatro! En som gick dåligt var den internationellt framgångsrika Patent 3 (X 332 Sport från Tyskland). Ramdata hade gått förbi den och vi kom rätt nära den före rundningen.
Sedan var det en lös sträckbog mot mål. Ingen hissade gennaker (hur många månne har en sådan med i dessa banseglingsbetonade mästerskap?), men vi hade ingenting att förlora på att försöka. Men vi var dåligt förberedda och trots att Niku jobbade snabt som en vessla, tog det onödigt lång tid innan vi fick seglet rätt trimmat!
Vi gick aningen snabbare än Ramdata och Patent 3, men givetvis lägre. Vår chans låg i att vinden skulle vrida lite med mot slutet. Men den beslöt att i stället vrida imot innan den seda sakta vred tillbaka, men för sent och inte tillräckligt för oss.
Jag satt nere i lä och körde på genakern och såg inte annat än det, och på mätarna vilken kurs vi gick och inte helle att vår fart tydligen börjat bli sämre än konkurrenternas, så jag envisades onödigt lännge med vårt desperata försök.
Nå, vi kom lätt upp till målet, men hade tappat rätt mycket till konkurrenterna, men förlorade nog ingen placering. Vi blev 20e av 23 startande?

Besättningen i BOW! Frv. Klas Basti, Jonte och Frida. Vice Captain Niku i förgrunden. Samma gäng skall "genomlida" VM ännu!
Amiralens, som det var tänkt, sista BOW slutade inte bra! Inte borde man lämna det såhär! Men en bättre lösning (?) skulle kanske vara om något bra team skulle ha nytta av en gammal Amiral nästa år?

EFTERSNACK:

- http://www.ramdata.fi/sailingteam/ har bl.a. också insett att  de små båtarna inte har mycket att säga till om i stora startfällt!
- Skepparen Sakke hade full förståelse för vårt gennaker försök i kustseglingen!

(17.6) HELLY HANSEN BANSEGLINGAR.

BASTI, NIKU, KLAS, LASSE

Egentligen hade jag inte tänkt skriva om denna segling alls. Så frustrerad har jag känt mej av såsandet med målgångstiderna och Gråhara som givare av vinddata!

DAGEN BÖRJADE INTE BRA

Slog huvudet i skjutluckans låstapp redan i hamnen när jag jäktade ut. Luckan var dragen bakåt eftersom det regnade. Nå ”syster hento B” plåstrade om mej. Till all lycka behövde inte doktor K sy mej!

Första starten favoriserade babords ända tydligt och vi kom ganska lagom till flaggan. Enda problemet var att Troy kom för babord och slog i lä om oss och lyckades pressa sej över flaggan och jag fick bromsa en aning, men vi hade ändå bättre fart än de och körde över dem, samtidigt som vi hade Ramdata i spegelvind! Ett bra läge alltså i ledningen, men problemet var att man redan sträckte till märket. Ramdata och Troy slog. Åtminstone den förstnämnda fick fälla mycket för att gå akter on Sonja (X-34). Kändes som vi inte skulle klara en liknande manöver och i varje fall hade vi fått fälla väldigt mycket. Men mycket snart kunde vi slå och gå för om den.
”Kryssen” slutade med att Ramdata kunde sträcka upp till märket medan vi löstskotade körde över Troy och rundade så nära Dehlern det var möjligt.

Spinnakern kom raskt upp, men ännu snabbare ner igen. Vi kopplade andra fockfallet och så raskt upp med blåsan, som tydligen inte trivdes där, utan kom igen snabbare ner. Focken ner och det fallet i spinnakern – och se! Den hölls nu uppe! (Spl.haken, som nu svek 3e gången i år, är av ghög kvalitet. Den är nu resatt av en lättare, starkare, "idiotsäker", svindyr dito av samma världsmärke! Blåsan hölls uppe båda gångerna på onsdagen!)

Sedan var det bara att ta ner i god tid före märket och flytta fallet till focken och tvärtom före länsen. Detta höll vi sedan på med i tre varv. Det vi förlorade på detta tog vi igen på kryssen, mot Xilia II (X-34), som hela tiden var nära oss. Säkert gällde det många andra också, men jag hade inte riktigt tid att kolla med de andra.
I mål var sedan Ramdata första (54:39 seglad tid) följd av Troy (54:49), Relax (X-34. 56:11), Sonja (56:36) och Xilia II (56:44). Åt oss har seglingsnämnden gett tiden 59:14, trots mina protester! Jag kommer ihåg att vi räknade med att kunna vinna Xilia i korrigerad tid och det kan man ju inte drömma om med en tidsskillnad på 2:30! Över 50 s skulle vi få förlora på den 5,6 Nm långa banan. C 30 åt Sonja enligt Scratch Sheeten!

Men hur kan nu respiternastämma när det på Gråhara, som vansinnigt nog användes som vindvärden, hade stadig ostlig vind under hela tävlingstiden! Första seglingen 5-5-5-6-7-7 m/s, med lite mera i byarna. Alltså ett medeltal på drygt 6 m/s.  På banan var det vridande ojämna vindar! Gråhara ligger c 8 Nm från ESFs(!) (Sedan 1980-talet) Kytöbanområde! Åt vilket håll detta snedvrider resultaten står utom min förmåga att bedöma, men fel måste det bli! I andra seglingen blåste det sedan 7-7-8-7, på den endast 3,6 Nm korta banan. Medelvind knappa 8 m/s! Vad som användes vet inte jag!!!

SKEPPAREN BÖRJAR BLI GAMMAL?

Besättningen bestämde att jag (som vanligt) skulle hissas upp efter de förrymda fallen. Denna gång kände jag mej rädd och osäker redan när jag tog på båtmansstolen (kanske den lätta huvudvärken, som för övrigt ännu besvärar lite, bidrog?) och inte blev det bättre av att jag hade problem med fotfästet och att få ena benet runt den skumpande masten, samtidigt som jag försökte få bort fallet från motorljuset. Det slutade med att jag var på väg ut ur stolen och dessutom sparkade lös nedersta ryttaren från storen, som vi hade uppe som stöd. Jag gav upp! Och vi vände till medvind. Då blev gången lugnare och Klas erbjöd sej att gå upp och så fick vi ner fallen!

Den andra seglingen började sedan med lika sned vind och gick i lite friskare vind (7-8 m/s på Gråhara) . Tror vi fick bästa starten igen och vi hade  vårt gamla supersegel, heavy focken nu gjord så den vid behov kan rullas och försedd med uvskydd. Grand old one works still!  Farten var lika bra med den också på den löjligt korta banan. Kort bana och sned lång linje är en jävligt dålig kombination!
Vi var 1s före Troy i väskan (vår version), men arrangörerna ansåg tillslut att det var tvärtom! Före det hade de en betydligt bättre målgångstid åt klubbkompisen! Relax var först i mål och i korrigerad tid, 16s före oss! Troy var (1:18), Ramdata (1:33), Xilia II och Sonja (2:37)!

Ramdata fick av någon anledning inte ner spinnakern i första rundningen och förlorade massor!

Klas och Lasse spanar efter målet och RelaX, i andra seglingens slutläge.

Kompisen Jokke håller oss sällskap!

Våta och kalla. Men Amiralen och Basti är skärpta trots det! Vår spinnaker står bättre än grannens!

Troy fortfarande där. Målet är nära och där franne finns RelaX. Kan vi klara den i respit, malar i huvudet. Nära var det!

Så vände vinden omkring 180 grader och när den också stadgade sej och ökade, blev det en ny start c 15:00. Jag hade på känn att man skulle gå västerut, för ökande SW var lovad. I starten blåste det väl ungefär från 275 grader, men vi blev i spegelvind av Ramdata och Relax började störa i lovart. Vi slog och  Troy och Sonja(?) hade gått mycket bra på styrbordssidan, så vi fortsatte nästan lika långt. Men Troy fick inte hålla sin ledning, för vinden vred plötsligt och andrasidans båtar kom klart före till märket. Vinden ökade och nu var resten av kryss-läns banan hög spinnakerslör och lös kryssbog. Den borde ha brutits genast, men beslutet kom först när klass 3 var på väg mot mål.

Hade man brutit genast och varit snabba så skulle vi ha hunnit med en ny start före dead linen 16:00. Jag är tacksam för att så inte gick. Kände mej lite väl osäker med vår underbemanning och mitt huvud för en hårdvindssegling. Niku tyckte lika framgick senare. Det blåste nämligen upp och Troy hade redan hunnit ta in ett rev, när seglingsnämnden c 15:40 konstaterade att de inte hinner starta alla före 16:00 och vi fick fara hem!

Vått och kalt var det hela dagen, speciellt när vi låg och väntade och jag tror att vår reserv, Lasse ser fram emot nästa banseglingar. Eller månne jag missförstått de rykte som går i hamnen?

Vi har bra fart, men gör alltid bort oss med någonting. Det börjar bli frustrerande! Lite träning skulle ju inte skada, ens en gång med alla VM gastar samtidugt ombord! Nu fattades två! Är livrädd för friska vindar för tillfället!

ONSDAG 27.6 ÄR UTLÖST TILL OBLIGATORISK TRÄNING FÖR BOW OCH VM!

PLACERINGAR OCH TIDER ÅT SKOGEN

Jag tror att det i alla klasser förekom felaktiga målgångstider och t.o.m. fel placeringar, när de första resultaten äntligen dök upp. Ungefär 17:30 på måndag kom sedan de slutliga, "rätta” resultaten.

AIS BEVIS

Från nätet har jag fått våra AIS data för dagen och av det tycker jag att man kan fastslå att vi måste ha gått i mål mellan 12:00 och 12:03, för vid den senare tidpunkten har vår fart sjunkit 1,9 knop och kursen är 2 grader, eller i det närmaste tvärs vår länskurs på 305 grader! Arrangörerna har gett oss målgångstiden 12:04:14! Obs! De använde gps tid!
Nå på totalresultatet skulle det inte ändra också om vi skulle klå dem båda, framgick det sedan när de nya resultaten äntligen kom, men det skulle kännas lite bättre!

JOKKE: Onneksi meidät päästettiin pois. 17:00 tuuli Kasuunilla 18,6 m/s ja Harmajalla 18,0 m/s! Kalbådalla oli 16,7 m/s jo 15:00.
Bastun hade glömts på i Amiralshamnen av arrangörerna för R Regattan(?), så Jokke och jag tog oss ett skönt bad medan vi torkade upp båtarna och stängde sedan av den!

Xantus avbrör sista seglingen när kickbeslaget gick i birar. I och för sig ingen egentlig orsak för att bryta, om man har lite block och linor med sej, Och taljan fanns ju där, men jag tror att också jag hade gripit den goda orsaken att bryta!

I klass tre kunde man som ESF:are glädja sej över Xelinas andra placering. De steg från brons till silver, när ”dimman” lättade i resultaträkningen!

ORC RANKINGEN.

I ledningen hittar man de flitigaste tränarna Relax på 30,87p och Ramdata 27,92 . Båda har resultat i alla 4 tävlingar. 3e ligger Quatro med bara 2 resultat och 19,27p före oss ned 18,24p och 3 starter! Inge vidare start för oss precis!

En viss herr H från en välkänd båt kontaktade Amiralen:
H:  Vad tyckte du om dagens segling?
För vår del kan det enda positiva ses vara möjligheten att räkna bort resultatet i rankingen...
Allt gick fel, start, manövrar och taktik samt segelval... Och inte hjälpte det ju att banan var så kort och vriden att vi inte ens hann få spinnakern upp före nedre märket...
A: Tja håller med om det mesta, plus ett jävla sommarväder”!
Men NI BORDE ÖVA DET DÄR MED SPINNAKER! Vi kan det :-) !
Första hissningen – fallhaken gick upp och blåsan kom ner!
Andra fockfallet kopplades, men också det svek när seglet var uppe!
Focken ner och sista fallet höll sedan i 3 varv för båda seglen turvis!
Jag tror inte vi blev sista ens?
H: Vet du, det tröstar att höra att amiralen har motgångar...
Vi spräckte ännu till sist, på vägen hem, stor fallet i en jipp. Har nog inte hört om dylikt tidigare!?
Och spinnuhissningen sket på sig när någon i rodret hittade på 10m före märket att "hej pojkar, vi jippar först o hissar sen".
A:  JAG HAR LÄRT MEJ ATT GLÄDJAS NÄR ANDRA HAR GLÄDJE AV MEJ :-) !
NI KAN SÅDANT SOM INTE VI!?
DET HAR JAG FÅTT BANNOR FÖR EN GÅNG NÄR MIN SUPER FÖRDÄCKARE (inte på den platsen just nu) INTE HELLER KLARADE AV DET, FAST JAG NOG BESTÄMDE DET BETYDLIGT TIDIGARE (50m?)! NÅGRA ÅR TIDIGARE HADE HAN GJORT DET :-) !

- (22.6) En skeppare meddelade  på onsdagen att deras tid i en segling är alldeles fel, men de bryr sej inte! Finns det månne många sådana fall ännu?

OM VOLVO HOGLAND RACE LÄNGST NERE PÅ SIDAN!

(3.6)

WB BANSEGLINGAR  Niku, Jonte, Klas och Basti
(se eftersnacket nedan!)
På vägen till starten testade vi första revet och trimmade in det. Det kändes såpas bra i den friska vinden (Gråhara 8m/s +) att vi höll revet på. I fören hade vi vår 2a (c 99%). Denna kombination använde vi sedan på första kryssen och gick väl aningen bättre än Ramdata, så det borde ha varit ok. På bilderna har vi just tagit ut revet.
Vinden avtog sedan sakta till c 6 m/s (Gråhara). Vi blev 4a, medan Stella nappade spiken.

Vid första kryssmärket FinnFUN, Ramdata och Arwen (First 36.7). Vår  fock är för lös i toppen på samtliga bilder! Ramdatas genua verkar perfekt!

Vår spinnaker förbereds. Ramdat ser ut att vara rätt klar att hissa?

Vid spridarbojen. Vi har tydligen inte spi.bommen på plats ännu. Ramdata har inte spinnakern ur säcken ännu, trots 7 gubbar ombord! "Överbemanning" en orsak till att de inte klarade sej i de efterföljande lättvindsseglingarna?
Foton Sailpix!

Efter detta seglades 3 starter i lätta ojämna vindar. En av dem bröts, när vinden vred så att banan blev för sned.
De två övriga var nog också väl sneda, t.o.m. genast från starten, men seglingsnämnden lät dem gå för att få ihop de 3 starter som utlovats. Ingen tidsbegränsning hade givits, så arrangörerna var i princip tvungna att få igenom 3 seglingar, anors hade det varit risk att någon hade begärt gottgörelse.

I dessa seglingar var det typiskt att man måste välja sida och hoppas på att den var den rätta. Endast en gång gjorde vi en taktisk tabbe, som man hade kunnat förutspå? Vi gick tillsammans med Ramdata på västra kanten och bättre än de på andra sidan. Ramdata slog halvägs och gick aningen före oss. Vi fortsatte medan Ramdata kom lagom ut på den andra kanten när den blev fördelaktigare, och var nära toppen, och vi nära botten.

Basti, Niku och Klas väntar otåligt på nästa start.

Ordning och reda, som alltid!

Sista starten skippade många. Den gick först vid 17 snåret, men var under 4 Nm.

NÄRA SEGER!
Med den jämna serien 4-3-4 tog vi en tillfredsställande 2a plats. I sista starten förlorade vi 1 placering med 8s. I första starten har man tydligen räknat resultatet med för låg vindstyrka, oss till nackdel! Men om det skulle ha ändrat på vår placering är jag inte kapabel att räkna ut!
  Om någon av dessa hade gått vår väg hade vi vunnit!
Det vet man ju att 8s lätt kan försvinna med några graders ändring av vindriktningen eller liten
korrigering av längden på banbenen!

HÄRMED VILL JAG HA SAGT ATT BANSEGLINGAR INTE PASSAR FÖR RESPITSEGLINGAR SOM ORC!
Och de är i dominerande ställning i ORCi VM!?

Hatten av för Troy, som av skepparens slutkördhet(?) (jobboch våra mätbrev) mm inte ställde upp i sista seglingen och ändå blev 6a av de 12 startande!

Resultaten hittar man på www.hoski.fi

EFTERSNACK:
Det är nu helt klart att den totalt misslyckade spi.manövern/rundningen, som följd att vi plötsligt insåg att den andra bojen var avgjort närmare, är orsaken till förlusten på 8s och totalsegern! Vi förlorade c 100 m till 99an som rundade just före oss. Trots det gick vi förbi en båt som rundat det andra märket!
Missen berodde inte på överträning och det värsta är att värre situationer med all sannolikhet kommer att hända i VM, med en massa vältränade besättningar runt i kring oss. Asarna må bevara oss för hårt väder!

En annan efterklokhet:
Vi förundrade oss över att 99orna höll undan oss när de väl kommit förbi, men de SKALL ju vara snabbare än vi!
LYS 1,25 mot vårt 1,23!

(2o.5)  ProSailor ORC Race
            Niku, Jonte, Klas och Basti

Kryss start utanför HSK i svag vind. Hade för mej att det blåste bättre i väst, men hamnade av någon anledning mycket närmare östra ändan av linjen, men så illa jämfört med RelaX, att jag vände och for mot andra ändan, rundande de båtar som kom för styrbord längs med linjen.
När skottet gick hade vi dålig fart och kunde inte ännu höja upp på kryssbog. När vi sedan kom igång kom Casper för styrbord, men gick klart för om och slog på oss. Jag ville alltså västerut och pressade lite och konkurrenten gick väl lite lågt ett tag, så vi kunde fortsätta. När sedan Dehlern slog och vi en stund senare, låg vi 1a och 3a med Jani Lehtis Salona 38R Quatro (på jungfruresa) mellan oss!
Lite senare kom Ramdata med i leken. Vi slog ännu en gång mot Melkö och fick vind, som förde oss till 2a, nära Quatro. Den sistnämnda kom sedan på något sett lös och drog iväg mot Enskär, medan Casper och Ramdata gick västerut, med oss efter, något i lovart.
Så tog vinden slut framför och vi slog bort och de andra efter. I detta skeda hade resten av konkurrenterna hamnat långt efter och Quatro dragit kraftigt ifrån.
Röda bojen V om Tammakari/Märaskär var följande märke före Trutkobbens Isboj. När vi ledigt skulle sträcka över den röda, slog vi. Orsaken var att om konkurrenterna skulle slå före och vinden skulle vrida med, skulle vi vara ohjälpligt efter och skulle det komma imot hade läget varit lika illa. Nu sträckte man redan rätt nära Trutkobben och jag tyckte det blåste där också.
Vanligtvis brukar det inte löna sej att slå mot vid som är långt borta i sådana här förhållanden. Den dör ofta ut innan man är där. Men vid Enskär blåste det rätt länge och Quatron for sin väg och Casper och Ramdata fick också vind medan vi led i nästan bleke och så när vi var N om Trutkobben, började resten av klassen komma med lättskotat rakt på bojen! Vi var sist i vår klass.
Enda lite intressantare delen av resten av seglingen var kryssen från Ådholmen till Tammakari,. där tävlingen sedan kortades av!
På den biten kryssade vi fast X-332an Alexia (i 3an, som väl borde vara snabbare än vi i den rådande vinden) och tog lite in på Xilia II.

SKANDAL
I vår klass hade Audi S Tronic blivit 2a, men en konkurrent märkte att de använt genua, som inte fanns i mätbrevet och båten tvingades ta RAF. Lika gick det f.ö. också för båten i föregående dags LYS segling, som de hade vunnit. Nu togs den segern av ESF nya Lilyan (HP1030)! Vi var anmälda men fick inte LYS certifikatet i tid.  Jag ville inte utnyttja mina kontakter! Så säsongen inleddes inte med Wikström, som kutym varit!

Vår placering blev alltså tillslut 4a av 7 startande.

Klass 3 vans något överraskande av First 31.7 Miss Piggy och ORC 1 av Blue cafe. Xantus blev 3a av 6.

(6.6 - ) FUNleak
VOLVO HOGLAND RACE STARTADE !
VÄDERET VAR  VACKERT, MEN DET VAR KYLIGT. TYCKTE AMIRALEN!
Endast 116 båtar lär ha sttällt upp i år! Det är mindre än stormåret! ORCi VM har säkert inverkat, eftersom Hogland tävlingen inte är så mycket värd som träning för VM. Vidare frestar den onödigt mycket på familjeförhållandena, med tanke på hur mycket tid det går till både VM, BOW och träning! Så gick det också för Amiralen, fast inte tycks vi få tillstånd någon träning!

Olika stil :-) ! Ramdata testar segelföring före starten. Storfavoriten Quatro har t.o.m. storseglet ännu prydligt rullat på däcket. Seglet mår säkert bättre av att tas bort och rullas, men det skulle säkert leda till myteri om det skulle införas på FinnFUN? Inte kan man anklaga Salonan för att bli färdig i sista minuten! Båten var den enda som tjuvade av alla 116 och tog sig god tid att besluta att återvända. Därmed gav de god respit åt konkurrenterna!

Två långväga gäster, Botnia 6:or från Saimen, i täten i starten för LYS 3, Men också de var mycket sena. bojen kan skymtas vid akterflaggan på den första. Dessa två låg sedan 1 och 2 i korrigerad tid vid Kotka port på lördag morgon.

Ännu 15:30 fattas ESFs Lilyan helt från resultaten vi Kotka port. Inte ens sägs det att den avbrutit!
Nå, nu är den med på återvägen! IRC resultaten är daterade förra året! Lite slarv i resultatgivningen!

(10:6 12:30) Resultaten börjar reda upp sej, men ännu fattas båtar, inga IRC resultat och LOW är knappast segrare i ORC3?
Amiralen gläder sej över Lilians 2a plats i LYS 1 (blir 3a p.g.a. en saknad rapport?) och
Imppus seger i LYS 2. GRATTIA!
Ännu saknas båtar i resultaten...
(19:30) Nu har Lilyan fått  den rapporteringstid som fattades! Ännu saknar Blue Cafe en rapporteringstid och det ger ett avdrag med en placering, enl. vad vi fick bekräftat av en i arrangörskommitteen i går.

(11.6 08:00) LYS 1 Slutresultaten = Gråskärsbådan? Två saknar resultat ännu!

SÅ FICK VI VETA:
Protestikäsittelyjen jälkeen alustaviin tuloksiin ei tullut muutoksia. Viranomaisten omien velvotteiden vuoksi mahdollisesti myöhästyneet ilmoitukset Kotkan portilla mennessä katsottiin purjehtijoista itsestään riippumattomiksi syiksi eikä niistä annettu sijarangaistuksia.
Gråskärsbådanin ilmoitusten vastaanoton kuulumattomuuden todettiin johtuvan järjestäjien laitteiden alhaisemmasta lähetystehosta eikä protestilautakunta nähnyt syytä rangaista purjehtijoita.
Alustavat tulokset jäävät voimaan. Mahdolliset virheet maaliintuloajoissa korjataan ja viralliset lopputulokset julkaistaan näillä sivuilla.

Amitalen säger hm, hm! Och undrar varför texten inte kommer på tävlingens resultatsidor! Där borde de ha varit redan igår, när beslutet fattats!

På eftermiddagen hittar man i varje fall nu de slutliga LYS1 resultaten!

TÄVLINGENS VANDRINGSPRIS "ÖVERLÄGSNASTE IMS BÅT"
GÅR NU ALLTSÅ TILL BLUE CAFE! GRATTIS TILL DEN ÖVERLÄGSNA SEGERN!

I DAG FICK FUNleak ERFARA ATT QUATRO INTE ALLS VAR FÖR TIDIGT ÖVER I STARTEN! Det var en annan, som återvände, men inte gick helt över linjen och var följaktligen fortfarande återkallad och flaggan blev alltså uppe. Det fick Quatro att tro att också de var för tidigt över och återvände! Nå de avbröt ändå senare, av okänd orsak!
Enligt vanligen trovärdiga källor var inte Blue Cafes segling alls så fantastisk som vi trott! Gamla Hilja, IMX-38 i ORC2, var några minuter snabbare runt banan än den topp modärna cruiser/racern från Österbotten! KANSKE ETT BEVIS PÅ ORC REGELNS FÖRTRÄFFLIGHET?

(12.6) På prisutdelningen fick man veta att 2 master kommit ner. Dessutom visste någon att Quattro fått problem med styrvajrarna, när det gungade som värst och det ledde till att de beslöt/måste avbryta!

En skön samling - men jag har en känsla av att höjden på pokalerna är mindre än de varit tidigare?

Något totalresultat har inte räknat denna gång? Men det har nu varit kutym i många år på banor som är likla för alla!

I kustseglingen (den viktigaste deltävlingen i serien)  höll alla på att söka det kryssmärke som arrangörerna "glömt"att sätta ut, när storens fall gick av och vi hade inget annat val än att bryta. Inte ens när det meddelades att  starten  tas om, såg vi någon utväg att snabbt åtgärda problemet!