anking2023

6-03-2016

Till ESF

1-”Kölbåtarnas säsongspris i onsdagsserien”, Aarne Castrens vandringspris, seglade man om
1984-1993, var efter jag vann det för alltid, men donerade det till baka och det tävlades sedan
1994-1999, varefter jag vann det igen.  Nu tycker jag att det stora tennfatet kunde placeras i föreningens prisskåp.

Vidare har jag fått två silverpris från av Eva Lindgren, som hittat dem på HSK:
2- ESF, onsdagspokalen 1927 (pokal)
3- ESF, 1 poängpris, 1933 (smalt fat)
Donatorn meddelade att hon frestats att hålla dem själv, men tyckte sedan att de ju hör hemma i ESF och hoppas att de kan delas ut som graveringen säger, under vårt jubileum!

4- Vidare har jag hittat ett lite större, smalt (Wirkala?) fat i silver i mitt prisskåp. Det är graverat på undersidan ”ESF 60 år” och har tydligen skänkts avBS. Men någon gravering, som skulle antyda varför jag fått det, finns inte! Därför tycker jag det kunde delas ut detta jubileums år igen.
Varför inte som ”1 poängpris” i stora LYS och priset i punkt 3 i lilla klassen.

Så har jag tagit ett stort och ett litet stop från prissamlingen och låtit gravera dem
5- AMIRALSSTOPET STORA LYS
6- AMIRALSSTOPET LILLA LYS
Dessa är tänkta att användas som vandringspris i respektive klass och skall vinnas av onsdagsseriens segraren enligt poäng. Närmare stadgar kan vi återkomma till, men min önskan är att de skulle vandra en längre tid. Kanske evigt!

Med seglar hälsningar,
Amiralen

Venexpoo   i    Åbo    10-13.11 2016.

I basängen demonstrerades en billig livboj! Ett ämbar!

Det fanns en massa motorbåtar utställda, men inte många segelbåtar. En 5.5:a vid namn Trial, som är under renovering. Den kommer jag ihåg från 1950-60 talet. Den hörde till HSS. Har själv engång tävlat med L-2, Bloss, som seglade för EFS och då var säkert den båten med. Den hade nummer 3, tror jag!
Så ställde Magic Marne ut  dessa foiling flytetyg. Samuli föreslog att vi, fd och nuvarande Venes segelbåts testare skulle fara ut och pröva den större av dem. Undrar om man vägar? Möjligen som passiv passagerare?

Den mindre varianten, Bladerider, har man ju sett många seglande utanför Drumsö, Nacran har jag nog aldrig sett?

Kolla för mera information: #foilingcenter och facebook.com/foilingcenter

SÅ FOR VI TILL MEYER-TURKU

Vi fick sätta på oss hjälmar på innan vi for på rundtur på det väldiga varvsområdet. Några fotograferade sej i en stor spegel i de gula hjälmarna.

Den gula kranen lyfter in en helt färdig hyttmodui i följandel Mein Shiff! Den blåa kranen är så hög att stadiontornet skulle rymmas under den!!! Man bad oss att inte fotografera bottnen på fartyget. Det lär vara lite hemligt och efter att ha sett det som syntes, förstår jag ännu mindre hur dessa höga passagerarfartyg hålls upprätt!

Om jag kommer rätt ihåg kränger de endast 6 grade när man i full fart svänger 45 grader! Vissertligen är det säkert tillräckligt för att all porslin skall flyga i golvet i restaurangerna!

Tallinks Megastar skall vara klar i början av året. Den borde man fara och testa!
Bottenkonstruktionen lär vara ännu hemligare på den.
En orsak varför tyskarna köpte varvet var att de många underleverantörerna i Finland riskerade att måsta upphöra om Åbovarvet hade lagts ner helt. Meyer använder dem också för sina andra varv! Ett av dem ligger i Papenburg där åtminstone ett Viking Line fartyg har bygts! Har en bekant som jobbade där en tid då.

CASPER och HENKKA 31-10-2016, 10:15

Alltid långsam? Knappa 3 veckor senare upp än FinnFun!? Men bättre sent än aldrig!

YOLDIA PÅ HÖSTTRIPP MED DAIJE, TEDDY o AMIRALEN

Lördag 17.9. Amiralshamnen - Barösund
Daije hade fått för sej att han har för lite sjömil denna sommar, trots en länk genom kanalerna till Göteborg och sjövägen tillbaka hem. Han ville till Åland. Amiralen hakade genast på och efter lite pusslande beslöts att vi startar genast efter Grande Finale. Daije hade också lyckats få Teddy med!

Amiralen hade tyst för sej planerat att vi skulle starta senast 15:00, för att hinna till Barösund för middag på Scola. Men inmatning mm av tävlingens resultat i programmet för North Sails LYS Ranking, tog längre tid för TSM (Teknikens Super Maestro) än jag tänkt. Med Jokkes hjälp fick vi det ändå färdigt och skickat till AMP så att vi kunde starta 15 minuter för senade. Plikten framför allt!

Rorsman med befälsrätt och kocken med rätt att skrapa ihop av vad som råkar finnas i båten. Överbefälhavaren utan rättigheter bakom kameran. (Titlarna enligt Daije, så gott jag förstod honom och kommer ihåg!)

Det var fortfarane lätt vind och ganska från O, vill jag minnas. I varje fall för svagt för att slita seglen, om vi skulle hinna få restaurangmat den kvällen och risken att missa den förskräckte, åtminstonen Amiralen.

Solnedgången var grann. Vi kom i tid för middagen, men kameran var inte med där!

Inte åt vi
heller så här fin mat. Bilden är från förpartyt till Barösund runt på samma ställe!

Reastaurang Scola.

Söndag 18.9. Barösund - Kasnäs

Tidigt iväg! Pojkarna åt först morgonmål och sedan startade de. Amiralen steg upp och spanade in den vackra morgonen med kameran!

Det var ju veckoslut, så några båtar fanns i hamnen.

Lugnt, soligt, snygt men kyligt!

Så tog Daije oss på sight seeing lite efter Modermagan. Han visade oss den lilla hamnen Rödjan (överst i mitten på kartbilden nedan) och nära den branta stränder där man kan lägga till.
Ut for vi sedan längre västerut genom en smal passage där man inte skulle våga gå om man inte vet att där är djupt. Också där fanns bra ställen att ta iland. Det finns också en enslinje fär att hitta in där när man kommer från väster. Amiralen har ett vagt minne att han gått igenom där på 60 eller 70-talet.

Här kom vi ut och på bilden nedan ser man enslinjen!

Vi for ut mellan två två låga övervattens grund där man kanske inte skulle våga gå utan enslinjens hjälp! Vi är här ännu ungefär på enslinjen!

En segelbåt!!! (Arcona 370) Mötte vi genast när vi kom till farleden!

Fortfarande motorgång! Autopiloten styr och inte mycket sysselsättning i kända vatten och god sikt!

Igen en segelbåt lite efter Hangö Västra. (Arcona 400) Försöker gå på platt läns i lätt vind med gennaker. Vi har rmotvind och bryr oss inte om att börja kryssa.
I Kasnäs hann vi inte utnyttja simbasängen efter landningen för då hade vi inte hunnit äta på restaurangen.  Sedan gjorde Amiralen en liten promenad i hamnen!

Måndag 19.9. Kasnäs - Bärö
Vi började dagen med simning i hotellets basäng! Lite motion var nog definitivt på sin plats!  Vidare dröjsmål tyckte Amiralen var onödigt och lyckades få tillstånd att fortsätta färden medan "ungdomarna" i lugn och ro fick avnjuta sitt morgonmål! 25 minuter sparade vi på det, som inte var bortkastat med tanke på att vi planerade att fara ända till Glada Laxen den dagen.

Inte ens vindmöllorna ville röra på sej!

Hit skall vi!

Målert är nära!

Framme!

Utsikt över hamnen från tornet. Bilden tog Amiralen vid ett tidigare besök!

Amiralens oxe var bland det bästa han någonsin ätit! Pojkarna åt abbore som också fick fulla poäng!

Tisdag 20.9. Bärö - Nagu.

Till Nagu kom vi igen mest med motor! Där fanns lite flera båtar.

Sol fick vi också där, så mycket att man kunde njuta i värmen!

Äntligen kräftorna!

Onsdag 21.9. Nagu - Kasnäs.
Septitanken skulle tömmas före starten.

Kaptenen hade försökt tömma septitanken dagen innan med den fiffiga mobila sugaren, men den fungerade inte.

Vi steg upp med solen! :-)

På morgonen for vi till tankningskajen och försökte där! Första fungerade inte, men den andra gjorde jobbet! Lite dåligt när det inte finns någon personal på plats!

Nagus hamn blir bakom oss.

De exotiska höga holmatna pryddes av begynnande "ruska"!

Hamnen vid Stormele skymtar mellan holmarnaVi passerar snart färjfästet vid Prostvikkalven..

Efter Pargasport kunde vi segla c 1 timme innan det vred emot och vinden dog ut. En "typisk Daije ceremoni" slutade i att spinnakern drog bra! :-)

Njutningen var fullständig så länge det varade! Sedan underhöll motorn oss med att hålla oss i spänning med sitt hostande ända till Kasnäs!

I Kasnäs hamn! Åter ett besök i badhuset gav åtminstone Amiralen lite motion. De andra njöt mest på olika ställen!

Kaptenen var i motorrummet en längre tid, men sedan funkade motorn
  ända hem!

Torsdag 22.9. Kasnäs - Vormö.

Det blev mest motorsegling i svag vind! Här paserar vi Hangö och nu mötte vi en mindre militär båt!

Vi närmar oss Barösund där vi planerade att proviantera till middagen eftersom restaurangen var stängd. Vi hade kollat på nätet när butiken stänger och vi skulle hinna bra. Kocken styr med säker hand!

Förtöjda, men besvikna i hamnen! Just när vi kom till butiken for den enda bilen från
framsidan iväg med good fart! Lite senare for en annan från
baksidan, med lika god fart! De hade säkert märkt att det kom en båt till hamnen, och tog det säkra för det osäkra och for iväg innan vi skulle komma och ivadera butiken?
Det blev resans enklaste middag - leverlåda med och utan russin! Troligen nersköljt med ett glas rödvin och en en alkohol öl för båtägaren! Kameran hade frivakt, så det finns inget bevismaterial!
Sedan kastade vi loss och satte kurs mot Östra ändan av Vormö!

Just när vi började runda södra udden av Jakob Ramsjö blev i upphunna av ett lite större krigsfartyg!

Det körde upp bredvid oss, medan några matroser stod slött och tittade på oss. De anade väl inte att amiralen kollade dem, utan ökade farten och gav oss onödigt stora  vågor! Sedan girade de framför oss och lite vidare. Där stannade de sedan och började med underliga manövrer, mer ellet mindre på stället. Vi trodde t.o.m. att de gått på grund. Daije trodde att skapelsen var försed med vattenjet motor...

Mellan Vormö och Stickellandet hade någon fö`rank`rat en pontonbrygga, utan landfäste. Där lade vi oss långsides på inre sidan.

Fredag 23.9. Vormö - Amiralshamnen.
På morgonen avhämtades Daije med motorbåt för att besiktiga en bekants  nyinskaffade sommarstuga. Han hämtades tillbaka klart inom avtalad tid, så besättningen hade ingenting att klaga över!

Så kastade vi loss och styrde mot Amiralshamnen dit vi kom i god tid, utan några händelser som skulle vara värda att nämnas! Amiralen hade beställt bastu av sin shore crew, men endast vi två utnyttjade värmen. De andra äventyrarna hade tydligen brådis hem.

En trevlig resa på sitt sätt, men lite väl lite blev det seglat p.g.a. svaga vindar och trots det och att vi väl inte fick en enda droppe vatten på oss, var det nog lite kallt i bland. Ett undantag var givetvis Nagu hamn där vi t.o.m. kunden ta en tupplur i solen!

ÅF STARTEN - EN PARODI - IGEN!

SRS C startade som förstaa! Bilden är tagen från Viking Lines Gabriellas högsta däck och åtminstone därifrån ser man tydligt den ojämna, svaga vinden. Här har nu ändå alla lite vind men i senare starter kunde endel båtar stå totalt stilla medan andra drog iväg med rejäl krängning ett litet stycke därifrån! Vad gör inte arrangörerna för att ge publiken "Bröd och skådespel", men nog tycker man synd om de tävlande! Ännu har de ju många ännu smalare sund framför sej innan havskappseglingen kan börja, utanför Sandhamn!
Detta passar ju bra för en skärgårdstävlingt! Eller...? Nå, jag kunde trivas i varje fall! En sådan ordnas ju också, med start dagen innan, men inte lär jag få någon besättning till den heller! T.o.m. Emäsalon lenkki är föga lockande för min besättning, för att inte tala om Hogland Race!
Nå båda går lite väl tidigt på säsongen också för mej! Frysa kan man på land, där man slipper in i värmen snabt! :-)

Exempel på besättningens kunnande! Här har man seglat en knapp Nm och La Dolce Vita  leder stort! Eller skall det läggas på turens konto! Tror inte det!

Här är start 3, SRS DH, tvåmans besättning. Endel susar iväg andra har ingen vind alls, eller t.o.m. back i seglen på ställen där andra starter kunde ha "hyfsad" vind i andra starter! Hittar du Team Tuppla Tassu, LOW?

(30.05)
"STRITTIS" I SJÖN MED STRUL!?

Med en en sådan nätfångare till köl kan man väl inte klara sej? Amiralen skulle få tarmvred om han hade en sådan på sin båt! :-)
Men det var inte Weber Brothers enda problem! Accuna var inte ordentligt laddade, men med hjälp av Lindgrens elektriker fick man motorn i gång! I c en timmes tid kunde Amiralen fröjda sej och räkna med att båten inte hinner i tid till nästa OS! Men är man så stollig att man saboterar sitt eget sabotag och hjälper offren så får man ju skylla sej själv!?
Båten har rapporterat att den är välbehållen i Amiralshamnen!

TRÄNING INFÖR SÄSONGEN!
Amiralen fördrev åter två veckor på Teneriffa. Tre dagar i segelbåt och massor med promenader.
Över 17 km som bäst på en dag (enl. Polar 360, men en koll på en karta säger inte imot det)  och en annan dag en brgsbestigning till 428 meters höjd. Visserligen på stig- och vägliknande stråk. Tid gick det hela 5 timmar och Amiralen var helt slut efter det, tills det var dags att gå ut och äta.

Vi såg många delfiner och t.o.m. någon sorts val. Av otaliga bilder blev denna den bästa! Man blir riktigt glad av att se denna fantastiska varelses glada skutt! Eller hur?

Om man är tillräckligt korkad, flyter man som en kork i Atlantens böljor!

Bottenputs inför båtens transport till Finland! Överst kapten Eki Salonen.